Hyr och rekrytera försäljningschef

Försäljningschef är ett eftertraktat yrke och att hitta drivna kandidater kräver ofta stora resurser i form av tid och arbetsinsats. Men genom att ta hjälp av SalesOnly får du inte bara tillgång till ett unikt nätverk, utan även evidensbaserade modeller som ser till att ni snabbt har rätt person på plats. 

Vi matchar ditt företag med rätt försäljningschef

Den stora utmaningen när organisationer själva ska rekrytera en försäljningschef är att det är svårt att hitta rätt kandidater. Det är ett smalt sökfält och att hitta en person med rätt kompetenser på egen hand har ganska låga odds. De här högpresterande personerna med ledaregenskaper har ofta redan ett bra jobb idag och att attrahera dem kostar tid och pengar. Ofta vill man ha någon som är helt färdig i rollen och kan ta över arbetsuppgifterna direkt, men svårigheten ligger i att attrahera den personen och förklara varför de ska börja hos just er.

Attrahera och rekrytera försäljningschef med SalesOnly

När vi letar kandidater till försäljningschef börjar vi med att fråga om rollen är förvaltande eller utvecklande. Det vill säga ska kandidaten vara med och bygga upp något nytt eller kanske kliva in och förvalta något redan väl fungerande och existerande? De två rollerna kan se rätt olika ut och kräver helt skilda egenskaper. Oavsett ingång behöver en säljchef vara visionär och bra på att delegera – att kunna se till saker händer utan att bli för involverad i varje detalj. Våra kandidater är också experter på att motivera sina medarbetare för att kunna skapa en uppskattad och coachande roll i företaget.

Hyr en erfaren försäljningschef via oss

Arbetsmarknaden förändras ständigt och vi på SalesOnly är en given marknadsplats där attraktiva kandidater finns. Att tillfälligt hyra en interim försäljningschef under en kortare eller längre period genom oss är en bra lösning när det till exempel skett uppsägningar eller när ni behöver täcka upp för tjänst- eller föräldraledighet. Idag håller många företag fortfarande på att återhämta sig efter pandemin, men behöver ändå en väg framåt under tiden de utvecklar sin säljstruktur och förändrar sin affär. Framtidens trender som gig-ekonomi, delningsekonomi och digitalisering spelar också in och har tagit ett jättekliv det senaste året, något som även påverkar rollen som försäljningschef i allra högsta grad.

Ledande rekryteringsföretag inom försäljning

Försäljningschef är helt enkelt en roll som ställer stora krav och vår erfarenhet gör att vi alltid tar hänsyn till det. För att titta på var ert företag behöver börjar vi rekryteringsprocessen med ett kravspecifikationsmöte där vi går igenom er organisation, marknadsläge, kundsegment, konkurrenter och utveckling de närmaste åren för att klargöra vilka behov rollen ska täcka. Vilka egenskaper, kompetenser och erfarenheter är ni ute efter – inte bara nu utan i framtiden? Vi arbetar evidensbaserat – utifrån en modell som Mercuri research (fd Prosales) forskat fram för B2B-försäljning. Vilka köplogiker finns inom ert företag? Hur jobbar ni med dem – oavsett verksamhetsområde? Genom att ta reda på det blir det enklare att hitta kompetens med rätt egenskaper, utan att fastna i bransch eller produkt.

Med oss som rekryteringspartner får du:

  • Expertrådgivning om hur du framtidssäkrar långsiktig lönsamhet.
  • Specialistkompetens om säljorganisationens betydelse för hela företaget.
  • Gedigen erfarenhet av säljrekrytering: vi har genomfört över 2 300 rekryteringar under åren till över 500 kunder.

Läs mer om vår rekryteringsprocess, hur vi kvalitetssäkrar vårt urval och se vilka uppdrag vi har genomfört åt våra kunder genom åren.

Hitta er nästa kandidat med vår hjälp

SalesOnly har rekryterat inom försäljning under 11 år och många av dem vi rekryterade i början är numera chefer. Det ger oss ett extremt starkt försprång och möjlighet att hitta rätt försäljningschef till just din bransch. Vi har cirka 70 000 kandidater inom vårt nätverk och är ett av få rekryteringsföretag som jobbar med ett forskningsinstitut – vilket säkerställer att våra modeller faktabaserade. Det ger oss – och dig – en stor fördel i en bransch där allt behöver gå snabbt. Genom att vända dig till en nischad aktör får ni dessutom ett försprång och ser till att locka till er högkvalitativa kandidater. Välkommen att höra av dig!

 

Vanliga frågor och svar

Vad kostar en rekrytering?
Vi är stolta över vår erfarenhet och kunskap och gör alltid vårt bästa för att du ska få så mycket värde av vårt samarbete som möjligt. Priset bör dock också alltid sättas i relation vad det skulle kostat er i tid och förlorad arbetskraft att rekrytera själva – och risken och kostnaden för en eventuell felrekrytering om ni inte tar hjälp av en specialist.

Hur lång tid tar det – när kan vi ha någon på plats?
En rekrytering kan ta allt ifrån två till sex veckor. Att hyra en interim konsult går betydligt snabbare och ni kan ha någon på plats redan inom en vecka.

Vi har väldigt höga krav, går det att hitta en sådan person vi söker?
För det mesta kan vi tack vare vårt gedigna nätverk hitta precis den eller de personer som ni söker efter. Men ibland behöver vi också vara ärliga och berätta när önskemålen inte står i perspektiv till vad ni befinner er som företag idag – och att det i så fall kan vara svårt att attrahera rätt kandidater. Då tittar vi på andra lösningar, till exempel genom att sänka kraven med 20% och istället hitta en bra person och driven medarbetare att lära upp istället.

Kontakta oss