iLOQ:s utmaning - att nå slutkunderna direkt
iLOQ är ett marknadsledande företag inom digitala låslösningar och är idag verksamt i 15 länder. Tidigare fokuserade man mycket på försäljning via partners, men man ville även närma sig slutkunderna mer proaktivt.
“Tidigare har man jobbat väldigt mycket via partners, och det gör vi fortfarande, men vi ska också vara ute och besöka slutkunder. Nu har hela koncernen lagt enormt stor vikt vid det.”
För att förverkliga denna strategi krävdes att de nya säljare som anställs är säljprofiler som gärna är ute “i fält”, skapar relationer och ökar intresset för företagets lösningar.
SalesOnlys roll - två erfarna rekryteringskonsulter
Johan har på tidigare arbetsplatser samarbetat med SalesOnly och var så nöjd att han tog med sig samarbetet till iLOQ. Han nämner särskilt två personer som bidragit till att iLOQ hittat de rätta säljarna: Mikael Majoros & Shahnoza Ibragimova.
Tack vare deras specialistkunskap kunde iLOQ snabbt få in de profiler som kunde ta arbetet vidare.
Resultaten talar för sig själva
Rätt personlighet och motivation är ofta viktigare än branscherfarenhet. När företagets behov matchas med kandidater som har driv, nyfikenhet och förmåga att snabbt lära sig nya koncept, kan resultaten komma mycket snabbt.
T.ex. så har en av de nytillkomna säljarna på iLOQ som inte kommer säkerhetsbranschen ändå lyckats hamna i topp i försäljningsstatistiken
Frigjord tid och fortsatt expansion
Enligt Johan är en stor fördel med att anlita en extern rekryteringsbyrå att det frigör tid. iLOQ kan fokusera på att stötta sina nyanställda säljare och fortsätta utveckla produkterna, istället för att lägga tid på urval av kandidater.
Satsningen på mer direkta kundkontakter har inte minskat värdet av partnersamarbeten – tvärtom skapar den nya strategin högre efterfrågan hos slutkunder, vilket i sin tur gynnar de partnerföretag som sedan levererar iLOQ:s lösningar.
En ljus framtid för digitala lås
Johan lyfter fram att iLOQ redan är marknadsledande och att bolaget fortsätter växa i länder som USA, Australien och Singapore. Eftersom merparten av världens lås fortfarande är mekaniska ser han en enorm potential för digitala lösningar framöver.
“Framtiden ser otroligt ljus ut. Vi är marknadsledande och har gått in i nya länder. Jag tror att framtiden är väldigt lovande, inte minst eftersom merparten av marknaden fortfarande utgörs av mekaniska nycklar.”
För att klara den tillväxten kommer man fortsätta att använda en professionell rekryteringsbyrå. På så sätt kan iLOQ säkerställa att de alltid har drivna säljare som klarar av att möta kunder på plats, väcka intresse och sätta bolagets digitala låsteknik i centrum.