– Dina affärer är beroende av kundens affärer. Därför måste du, när marknaden är orolig, fokusera extra mycket på att
skapa värde.
Martin Johansson, försäljningschef, Prevex.
När partnerskapet är det viktigaste
Med outtömligt intresse för kundens behov levererar Prevex arbetskläder, maskiner, infästning, personligt skydd via sina fysiska butiker och webshop. Majoriteten av beställarna jobbar inom bygg- och installation, men även florister, taxibolag och transportbolag står på listan. Och ändras kundens behov? Då lyssnar Prevex.
– Vi strävar efter att vara en stabil partner till våra kunder. Det gör att vi ständigt är i en förändringsprocess. Det räcker inte att göra som vi alltid gjort utan vi har örat mot marken. Vad behöver våra kunder just nu – och i framtiden?
Nya tider kom med utmaningar
Men med pandemin kom nya utmaningar. Samtidigt som tillgängligheten av produkter gick ner så började säljgrupperna bli utmanade stora. Oron över samhällssituationen växte och relation mellan chef och säljare behövde stärkas. Andra företag lade ner lagerlokaler och minskade på personalstyrkan för att hålla i pengarna – Prevex gjorde tvärtom. Martin ringde upp SalesOnly för att satsa.
– Precis som vi så sätter SalesOnly kundens affär högst så de förstod vår affär direkt. På bara 8 veckor hade de hjälpt oss hitta rätt i en enormt viktig rekrytering. Direkt förstod de vår affär och hjälpte oss hitta en rätt i en enormt viktig rekrytering.
Samarbetet resulterade i en regional säljchef för Göteborgsområdet vilket bidragit till en stark resultat-utveckling. En viktig del i framgången har varit det ökade medarbetarengagemanget. Sedan dess har SalesOnly hjälpt Prevex hitta två nya säljare till deras geografiska expansion i Stockholmsområdet. Resultatet kom direkt eftersom marknaden sökt efter en partner som värdesätter effektivitet och värde för kunden.
Martins 3 tips för dig som vill ta nya marknadsandelar trots utmanande samhällsläge
Tider av orolig marknad är påfrestande för de flesta bolag. Här delar Martin sina tips på hur du kan tänka för att göra något gott av situationen.
1. Prioritera laget
När utmaningarna hopar sig är teamet viktigare än någonsin. Gör inte för snabba förändringar i personalfrågan utan tro på laget du har så länge det går. Under pandemin var det många som bestämde sig snabbt om vad lösningen skulle vara innan de haft möjlighet att känna av hur marknaden skulle förändras.
Se därför till att inte ha för stora arbetslag utan att medarbetare och chefer jobbar nära varandra. Finns det osäkerhet i gruppen? Öppna upp för frågor och lyssna. Då kommer ni ut starkare på andra sidan.
2. Skapa värde för kunden
Som partner måste man vara nyfiken på vilka utmaningar kunden har – särskilt i oroliga tider. Fråga därför dig själv hur du kan frigöra tid och resurser för kunden där de är just nu. Martin berättar:
“Ett exempel på det är Prevex Profilshop. Vi säljer arbetskläder och såg att våra kunder behövde bättre rutiner för att beställa arbetskläder. Därför tog vi fram en plattform där vi förenklar och effektiviserar hanteringen av arbetskläder och personlig utrustning. Det kostar inget, sparar kunden tid och ökar vår partnerposition”.
3. Rekrytera rätt
Förtroende för varumärket, chefer och kollegor är extra viktigt under ekonomiskt utmanande tider och för det krävs bra ledarskap. Martin berättar att SalesOnlys stora affärsförståelse och ömsesidiga fokus på partnerskap ledde till stjärnrekryteringar som var navet för Prevex framgångar under pandemin.
“Med rätt personal på plats var det enkelt för oss att fortsätta bygga ett starkt bolag. Jag kan lita på att kandidaterna som SalesOnly presenterar är rätt för vår verksamhet. Att låna ut sitt varumärke till ett rekryteringsbolag är känsligt – det är vårt employer brand som står på spel – och SalesOnly har varit en utmärkt ambassadör för oss”.
Vill du ha hjälp att att rekrytera nya ledare till din säljorganisation som stärker affären under lågkonjunktur?
Hör av dig till oss på SalesOnly så sätter vi dig i kontakt med en av våra specialister. Vi baserar våra metoder på den senaste forskningen inom försäljning och har över tio års erfarenhet från att forma framgångsrika säljorganisationer.