Blogg

3 tillfällen då en inhyrd säljare kan ge bättre lönsamhet

hyra in säljare

Hur skapar du tillväxt i en tid när bolaget måste begränsa säljstyrkan? Genom en flexibel lösning kan du både hålla i din core-organisation och göra satsningar som säkrar lönsamheten. Här är tre optimala tillfällen att ta in en resultatdriven konsult inom försäljning.

Hyra in en säljare – fungerar verkligen det?

En säljare måste väl brinna för produkten, känna företaget utan och innan och vara en tydlig del av organisationen? Så tänker många, men det stämmer oftast inte. En riktigt duktig och professionell säljare kan skapa resultat genom att vara fokuserad, engagerad och dedikerad säljmålet på heltid. (Vi är helt säkra, vi har till och med många konsulter som slagit alla tidigare resultat med råge.)

Precis som för vilken medarbetare som helst handlar det snarare om att skapa rätt utgångsläge och ett engagemang. Ju bättre förutsättningar du och ditt företag ger de som ska sälja dina produkter, desto bättre kommer de prestera.

Då bör ditt företag ta in en konsult

Pandemin har kraschat de flesta budgetar för 2020. Kunder har blivit räddare, och organisationer har blivit mer försiktiga. Samtidigt behöver du utveckla affären. Ingen kan leva på gamla kunder, men för många är det just nu en utmaning att samla resurser för att bearbeta nya kontakter. Eller så finns det utrymme att sälja, men organisatonen har tvingats begränsa resurserna. Jobbar du på ett SaaS-bolag behöver du fortfarande testa nya tjänster för att inte stanna av i utvecklingen eller bli omsprungen av konkurrenter.

Här är tre tillfällen då en säljkonsult kan hjälpa dig skapa tillväxt.

1. När du ska lansera en produkt eller tjänst

Att sjösätta en ny produkt eller tjänst är alltid en utmaning ur ett säljperspektiv. Det har tagit tid och resurser att utveckla erbjudandet, men det är inte säkert att dina kunder kommer att rusa för att köpa det. Säljarna är också tveksamma, kommer det bli svårsålt? Många föredrar att ta det säkra före det osäkra och vill fortsätta sälja det mer lättsålda alternativet. Dessutom har de flesta säljteam redan fullt upp med det ordinarie utbudet.

Lösning:

Genom att ta in en extern säljstyrka för att boka möten, komma ut till kunden och säkerställa att ditt företag verkligen säljer den nya produkten blir lanseringen snabb och flexibel.

Du kan på kort tid utvärdera utfallet: Hur många köpte? Hur var intresset? Tummen upp eller ner? Resultatet blir ditt business case och kvitto på om ni borde satsa på produkten eller inte. Funkade det? Då är det dags att involvera befintliga säljare! Visar det sig att ni har tänkt fel kan du snabbt avveckla den externa säljstyrkan utan att ha stört eller rört om i den interna säljorganisationen.

2. Då ni ska etablera er på en ny marknad

Att etablera sig i en ny region i Sverige eller utomlandsfungerar också lite som en produktlansering. Finns det kundunderlag ni behöver för att satsa? Om du inte har några befintliga kunder i regionen behöver du någon som kan boka upp möten åt dina befintliga säljare. De har inte tid att bearbeta potentiella kunder i en helt ny region, de ska kliva in när det är skarpt läge. Att slösa deras tid på att bearbeta en oprövad marknad är en onödig risk att ta.

Lösning:

Ett effektivt sätt att utforska om en ny region är aktuell som ny marknad är att hyra in en säljare till huvudkontoret. Med ett hundraprocentigt fokus på att bearbeta kunder i just den regionen kommer du snabbt få reda på om du borde göra en satsning eller inte. Det är viktigt att personen du tar in har rätt säljkompetens, och inte bara är en mötesbokare – för att redan i detta steg kunna prata för företaget. Visar det sig att intresset är obefintligt? Då släpper du regionen. Om konsulten däremot bokat in 50 skarpa möten till övriga säljteamet, då är det läge att anställa en ny säljare för just den regionen!

3. Om du har en begränsad headcount

Just nu råder anställningsstopp i många organisationer, samtidigt som säljteamet behöver leverera för att öka lönsamheten. Att få in en till resurs kan vara den avgörande faktorn för att växla upp. Som säljchef är du medveten om att ett högre headcount skulle leda till bättre resultat, men utan bevis är det svårt att få igenom en ny rekrytering.

Lösning:

Även om du inte får anställa en ny säljare just nu kan det finnas utrymme i din budget att hyra in en säljare. Genom att ta in en erfaren säljkonsult till ett fast pris och under en begränsad tid har du goda möjligheter att visa på att ett större team skulle leda till ökad lönsamhet. Oftast räcker det att ta in en person under ett år för att kunna visa vilken skillnad det blir i resultaten.

Vill du veta mer om hur en inhyrd säljare kan stötta din affär?

För att hitta den bästa lösningen för just ditt bolag lyssnar vår konsultchef Viktor Hernborg gärna på vilka unika utmaningar du står inför just nu. Våra konsulter är specialister inom försäljning och jobbar med forskningsbaserade metoder och vi strävar alltid efter att matcha rätt konsult med dina behov. Oavsett om du behöver en mötesbokare, telefonförsäljare, Key Account Manager, Account Manager, specialistsäljare eller försäljningschef har vi någon för din organisation.

Klicka här för att kontakta Viktor, eller lägg till honom på LinkedIn.