Oavsett om du har årtionden av erfarenhet eller några få välvalda specialistkvaliteter, är det ingen tvekan om att du har en imponerande karriär bakom dig. Men här är den hårda sanningen: om du inte utvecklas, stagnerar du. Här får du ta del av tio ovärderliga tips som hjälper dig att fortsätta växa som specialistsäljare – även när det känns som du nått taket.
Vill du ha nya utmaningar där du är på idag eller börja om på ny kula? De tio tipsen hjälper dig maximera utvecklingspotentialen hos din nuvarande arbetsgivare och prioritera rätt när du söker nytt.
För dig som vill utvecklas hos din nuvarande arbetsgivare
Det är klokt att börja gräva där du står. Undersök vilka åtgärder du kan göra på din nuvarande arbetsplats för att skärpa lutningen på din utvecklingskurva och bygga vidare på grunden du redan satt.
1. Utveckla din affär
Våga tänka nytt. Har du verkligen tagit alla tillgängliga marknadsandelar? Troligtvis inte.
Utvärdera och vidga affären genom att ta en ny vinkel. Finns det ett annat appliceringsområde eller någon annan målgrupp som du kan hjälpa? Bygg ett business case och säkerställ att din idé har finansiell bärighet. Om ditt förslag presterar bra får du vanligtvis mandat att driva satsningen vidare.
Det låter klyschigt men det är oftast bättre att be om ursäkt än om lov när du expanderar ditt affärsområde.
2. Gör en tydlig plan för din personliga utveckling
Fundera på vad du egentligen menar när du säger att du vill fortsätta utvecklas. Utveckling bör inte vara ett självändamål i sig, utan den bästa avanceringen är när du gör dig relevant och oumbärlig för din arbetsgivare och dina kunder. Då kommer utvecklingen som en naturlig konsekvens.
Samtidigt är det viktigt att veta vad du vill åstadkomma, både långsiktigt och kortsiktigt. Självledarskap särskiljer högpresterande säljare från den stora massan, så du måste du ta saken i egna händer. Vilka kompetenser måste du rusta dig med så du ligger steget före dina konkurrenter, inte bara i tätklungan?
3. Ta kontroll över din egen arbetssituation
Som senior säljare är det enkelt att fastna i internpolitik; gör inte det.
Även fast du kommer in med lång erfarenhet och stort kompetenskapital så finns det situationer som ligger bortom din påverkan. Släpp dem. Prioritera arbetsro och fastna inte i interna diskussioner. En bra spelare kan spela spelet men ändå fokusera på att utveckla sin affär.
4. Bygg vidare på ditt interna nätverk
Har du blivit hemmablind?
Fler dörrar än vad du kan tro öppnas när du förstår dina kollegors arbetssituation och KPI:er. Boka möten med personer på avdelningar du vanligtvis inte samarbetar med, till exempel produktion och marknad, och ställ frågor. När du betraktar dina kollegor som ‘interna kunder’ blir du prioriterad vilket gör att dina riktiga kunder får snabbare hjälp. Dessutom får du en bredare bild av företaget du representerar vilket gynnar din förståelse för kundens upplevelse och behov.
För dig som är redo att byta jobb
Har du redan gjort allt detta kan det vara bra att söka andra möjligheter; men gör inget förhastat. Tänk så här istället:
5. Reflektera över vad du faktiskt vill
Innan du aktivt börjar leta måste du fundera på vad det är du vill och behöver för att utveckla din karriär. Fråga dig själv:- När har du känt dig som mest inspirerad och motiverad?
- Vilken typ av bolag jobbade du med då?
- Vad var det som triggade känslorna?
- Till exempel kollegorna, arbetssättet eller produkterna?
- Hur kan du återskapa de förutsättningarna?
Först då vet du vilka komponenter som din nya tjänst behöver innehålla.
6. Prioritera sammanhanget – inte företagsnamnet
Vill du jacka in i en välfungerande säljorganisation eller rita kartan själv?
När du ställer potentiella arbetsgivare mot varandra lönar det sig att prioritera sammanhanget och företagskulturen över varumärket. Var därför öppen för företag som du inte känner till sedan tidigare. Vilken sorts kultur har företaget? Hur ser säljavdelningen och ledningen ut? Hur ser tillväxten ut de senaste åren? Gör din egen research och se vart den tar dig. Bara du kan svara för om du helst etablerar något helt nytt eller utvecklar något redan välfungerande.
7. Gör smarta förflyttningar
Om du är väldigt förändringsmotiverad finns det en risk att du genomför en ogenomtänkt förflyttning.
Avfärda därför inte allt du gjort tidigare utan byt till exempel produkt, säljlogik, kundgrupp eller bransch – men inte alla samtidigt. Fråga dig själv på vilket sätt du skapar mest värde. Det som värderas högst hos dina framtida arbetsgivare är ditt know-how.
8. Bli inte självupptagen
Givetvis är din egen utveckling central för dig, men fundera på varför arbetsgivaren ska investera i dig. Vad adderar du till hens affär?
När du tänker utifrån och in och väljer en arbetssituation där utvecklingen är en konsekvens av att du förbättrar kundens affär, inte ditt primära fokus, så blir resultatet både verklighetsförankrat och mer effektivt.
9. Tänk igenom ditt narrativ
När det väl är dags att gå på intervjuer eller kontakta rekryterare måste du förbereda dig som om du går in i ett säljmöte.
Fastna inte i vad du inte vill. Istället ska du berätta vad du åstadkommit och vad du har för ambitioner framåt.
Var faktaorienterad och datadriven. Försäkra dig om att du har ett proven track record.
Då blir du en attraktiv kandidat och gör det enkelt för personen du träffar att placera dig på rätt plats.
10. Gå via en bra partner
Att hitta rätt som senior specialistsäljare kan kännas som en djungel. Efterfrågan är stor samtidigt som du med mångårig erfarenhet har en tydlig bild av vilka tjänster och företag som är rätt för dig.
Behöver du hjälp att hitta rätt?
På SalesOnly samarbetar och rekryterar vi bara till bra bolag med sunda värderingar – de andra säger vi nej till. Se våra utlysta tjänster eller hör av dig till en rekryteringskonsult så hjälper vi dig vidare.