Hyr och rekrytera Key Account Manager

Många toppsäljare i den här kategorin sitter redan på bra jobb. Det betyder att det kan vara svårt att själv hantera den omfattande process det är att nå ut och attrahera rätt kandidater till en KAM-roll. Med SalesOnly får du tillgång till ett gediget nätverk och har större chans att hitta just den medarbetare som tar ert företag in i framtiden.

Hitta rätt Key Account Manager med SalesOnly

Att hitta rätt kompetens är idag inte något lätt uppdrag. Ofta missbedömer organisationen tiden det tar att leta kandidater och många värdesätter inte heller den arbetsinsats som behövs. Redan när du startar processen har du ofta gjort dig av med resurser som istället kunde gått till att låta specialister sköta det åt dig. Ett annat vanligt misstag när företag rekryterar själva är att de tror att det räcker med att lägga upp en annons, vilket sällan är fallet. Toppsäljare i den här kategorin sitter ofta redan på en bekväm tjänst med bra lön och SalesOnly har de senaste åren snarare fått jobba med headhunting än annonsering, för att matcha kandidater med våra kunder. Det har visat sig vara framgångsrikt, mycket tack vare det gedigna nätverk vi byggt upp – som hjälper dig få in rätt ansökningar i tid och hitta den person som behövs för att förverkliga kundens framtida affärsmål.

Rekrytering av Key Account Manager baserat på era unika behov

En bra Key Account Manager behöver stor branschkunskap och kunna sätta sig in i sina kunders affär. Ledarskapsförmåga, att vara kommunikativ och pedagogisk är andra populära egenskaper, liksom att vara visionär, se trender och hela tiden ligga steget före. Rätt person i rollen har helt enkelt många krav på sig och bra kandidater kan vara svåra att hitta på egen hand.

Hyr en erfaren Key Account Manager via oss

Vid vakanser som sjukskrivning, föräldraledighet, uppsägning eller annat behövs ibland en temporär lösning innan den nya medarbetaren är på plats. Behovet kan också uppstå när det är dags att lansera ett nytt affärsområde, när dina befintliga säljare inte har tid att sälja en ny produkt eller tjänst eller när ni vill se om den nya lanseringen inom ett visst område går hem innan ni rekryterar. Då kan det vara läge att ta in en interim konsult som hjälper till under en period. Att jobba interimt kräver en viss typ av säljare och där har Sales Only under många år byggt nätverk bransch för bransch så att vi hela tiden har tillgång till ett brett urval av säljare som kan passa dig och ditt företag.

Experter på rekryteringar inom försäljning

Rekryteringsprocessen börjar alltid med ett kravspecifikationsmöte, där vi går igenom er organisation som helhet, marknadsläge, konkurrenter, tjänster, produkter, utveckling och så vidare för att klargöra vilka behov kandidaten ska täcka – inte bara nu utan också i framtiden. På så sätt säkerställer vi tillsammans att er nya medarbetare är redo att utvecklas med företaget. Vår expertis inom rekrytering inom försäljning är bred. Vi jobbar med Mercuri research (fd Prosales) som forskar inom B2B-försäljning och har tagit fram en rekryteringsmodell som säkerställer kvalitativa kandidater. Med hjälp av den skapar vi söksträngar efter önskad titel och erfarenhet och inleder därefter dialog. Cirka 50-60 personer gallras till 10, som i sin tur leder till de främsta 2-4 kandidaterna som vi sedan vi presenterar för er. Under processen kan du vara lugn – vi lotsar er hela vidare – oavsett om ni redan har en utarbetad strategi för hur ni sköter tester, intervjuer osv, eller om ni vill ha mer stöttning läng vägen.

Därför ska du ta hjälp av SalesOnly

I en bransch där allt går väldigt fort kan det vara bra att rikta sig just till en nischad aktör som har örat mot marken och hjälper er tillgodose de höga krav som ni säkert har på er nya kollega. Sales Only har idag drygt 70 000 kandidater inom försäljning i vårt nätverk och som kund av oss får du tillgång till det urval som matchar er. Vi arbetar evidensbaserat i samarbete med ett forskningsinstitut och använder vetenskap för att säkerställa kvalitet och säkra tillsättningar. Hör gärna av dig så berättar vi mer!

kontakta oss så berättar vi mer!

Vanliga frågor och svar

Vad kostar en rekrytering?
Vi är stolta över vår erfarenhet och kunskap och gör alltid vårt bästa för att du ska få så mycket värde av vårt samarbete som möjligt. Priset bör dock också alltid sättas i relation vad det skulle kostat er i tid och förlorad arbetskraft att rekrytera själva – och risken och kostnaden för en eventuell felrekrytering om ni inte tar hjälp av en specialist.

Hur lång tid tar det – när kan vi ha någon på plats?
En rekrytering kan ta allt ifrån två till sex veckor. Att hyra en interim konsult går betydligt snabbare och ni kan ha någon på plats redan inom en vecka.

Vi har väldigt höga krav, går det att hitta en sådan person vi söker?
För det mesta kan vi tack vare vårt gedigna nätverk hitta precis den eller de personer som ni söker efter. Men ibland behöver vi också vara ärliga och berätta när önskemålen inte står i perspektiv till vad ni befinner er som företag idag – och att det i så fall kan vara svårt att attrahera rätt kandidater. Då tittar vi på andra lösningar, till exempel genom att sänka kraven med 20% och istället hitta en bra person och driven medarbetare att lära upp istället.

Kontakta oss