Hyr och rekrytera Account manager

Att hitta rätt person som Account manager och ny kollega är en utmaning för de flesta företag. Visst går det att komma långt med nätverk, erfarenhet och kunskap, men det som skiljer SalesOnly från mängden av rekryteringsbyråer är hur vi jobbar med säljmetodik som grund för att hitta rätt kandidater till just din verksamhet.

Letar du efter en Account manager?

Rekryteringsprocessen börjar alltid med ett kravspecifikationsmöte, där vi går igenom er organisation som helhet, marknadsläge, konkurrenter, tjänster, produkter, utveckling och så vidare för att klargöra vilka behov kandidaten ska täcka. På så sätt säkerställer vi tillsammans att er nya medarbetare är redo att utvecklas med företaget. Sedan presenterar vi en eller flera kandidater som är kommunikativa och har högt driv, vana att arbeta med B2B, samtidigt som de är strukturerade och kan planera sin tid väl. Prioriteringsförmåga, gott affärssinne och målinriktning är också delar som är viktiga i rollen.

Attrahera och rekrytera Account manager med SalesOnly

När verksamheter letar en Account manager förväntar de sig ofta en erfaren person med upparbetad kundstock som tar med sig rätt kunder in i ert företag. Den personen sitter troligtvis redan på ett bra jobb idag och utmaningen blir att ge den personen incitament för att byta företag. Högre lön eller bättre utvecklingsmöjligheter är bra motivationer och det är viktigt att få dem att känna sig nyfikna på sin nya roll snarare än att kontakta kandidater som är missnöjda idag. På så sätt hittar vi motiverade medarbetare som är på väg mot något – till exempel ett steg upp i karriären – snarare än ifrån. Vi hjälper vi er att måla upp en bild av hur er nya medarbetare kan utvecklas tillsammans med er och vad rollen innebär – inte bara nu utan även i framtiden – och tar fram en tydlig idé om vad just ni kan erbjuda.

Hyr en Account manager via vårt nätverk av kompetenta konsulter

Det är vanligt att en rekrytering sker i sista sekund, när det redan är bråttom att snabbt få någon på plats. Då kan ett alternativ vara att hyra en konsult genom oss under tiden ni letar efter rätt kandidat – eller att i förlängningen anställa konsulten om ni fungerar bra tillsammans. Att hyra en konsult är också ett praktiskt sätt att täcka en roll som Account manager under en begränsad period som sjukskrivning eller föräldraledighet – eller medan ni expanderar ert säljområde till en ny region. Genom att hyra en konsult kan ni snabbt ha en person på plats för att fylla rollen.

Stor erfarenhet av rekrytering inom försäljning

SalesOnly har lång erfarenhet av att rekrytera konsulter inom försäljning och vi vet att det är en snabb bransch med väldigt specifika krav. Vi hjälper er hitta en Account manager som kan prioritera rätt bland ett stort antal kundkonton och samtidigt leverera resultat som tar er närmare era affärsmål. Vår erfarenhet av att rekrytera och hyra ut personal inom försäljning gör att vi är vana att bedöma både personlighet, kompetens och egenskaper, vet var vi ska leta för att hitta någon som passar just er och har förtroende hos kandidaterna för att kunna få dem att våga ta steget. Stockholm, Göteborg eller Malmö – oavsett var ni befinner er får ni tillgång till kandidater ur vårt unika nätverk.

Vi skapar skillnad med din rekrytering

I en bransch där allt går väldigt fort kan det hjälpa att rikta sig till en nischad aktör som har örat mot marken och hjälper er tillgodose de höga krav som ni säkert har på er nya kollega. Inte bara genom vårt nätverk av drygt 70 000 kandidater inom försäljning, utan vi tar också hjälp av Mercuri Research (fd Prosales) för att hitta potentialen i människor och bedöma säljtalang. Genom att undersöka sälj- och köplogiker, snarare än bransch och titlar, kan vi hitta den eller de personer som passar rollen. Är er försäljning traditionell eller mer produktiv? Ska säljaren skapa långsiktiga relationer och hur ser behoven hos kunderna ut – och hur bra behöver kandidaten vara på att förutse dem?

Med rätt metodik i ryggraden kommer våra kandidater kunna leverera de resultat ni behöver. Hitta er nästa Account manager via oss – välkommen att höra av dig!

Vanliga frågor och svar

Vad kostar en rekrytering?
Vi är stolta över vår erfarenhet och kunskap och gör alltid vårt bästa för att du ska få så mycket värde av vårt samarbete som möjligt. Priset bör dock också alltid sättas i relation vad det skulle kostat er i tid och förlorad arbetskraft att rekrytera själva – och risken och kostnaden för en eventuell felrekrytering om ni inte tar hjälp av en specialist.

Hur lång tid tar det – när kan vi ha någon på plats?
En rekrytering kan ta allt ifrån två till sex veckor. Att hyra en interim konsult går betydligt snabbare och ni kan ha någon på plats redan inom en vecka.

Vi har väldigt höga krav, går det att hitta en sådan person vi söker?
För det mesta kan vi tack vare vårt gedigna nätverk hitta precis den eller de personer som ni söker efter. Men ibland behöver vi också vara ärliga och berätta när önskemålen inte står i perspektiv till vad ni befinner er som företag idag – och att det i så fall kan vara svårt att attrahera rätt kandidater. Då tittar vi på andra lösningar, till exempel genom att sänka kraven med 20% och istället hitta en bra person och driven medarbetare att lära upp istället.

Kontakta oss