Investera i GIG ekonomin = Investera i din omgivning – Bloggserie del 3 av 3

” Only dead fish follow the stream….” Vad gör du egentligen i dina digitala kanaler? Gör du som många andra och använder de mer ad hoc eller som de ganska få som faktiskt behärskar och använder det fullt ut med all dess potential?  

I den här bloggserien, på tre avsnitt, har vi skrivit om GIG ekonomin som den nya verkligheten. Hur man anpassar sig till den som företag och hur man kan använda den som privatperson. I de här tredje och sista avsnittet summerar vi lite insikter kring GIG ekonomin i stort.

75% av beslutsfattare idag använder social media för att undersöka talanger och potentiella medarbetare

60% av befolkningen använder social media för att få information om företag

Företag som engagerar sina medarbetare och potentiella talanger blir också upptäckta och de talanger som bearbetar sina nätverk får deras ”gigs”.
Vilken sida av bordet du än sitter på, om du är arbetsgivare eller arbetstagare, så kommer här några funderingar och reflektioner:

Den nya verkligheten (vad marknaden vill ha) VS. Din verklighet (vad du gör).

1 – Hur navigerar du i den nya verkligheten:
Lyssna på din omgivning! Vad behöver dem? Vad vill de läsa/höra om? Vad vill de se? Företag och talanger som lyssnar och agerar kommer att överträffa andra och vinna. Enkelt.

2 – Din omgivning är alltid inloggad:
Hitta rätt forum. Vart söker företag och talanger relevant information, guidning, och inspiration? Ta kontakt och bygg ditt nätverk.

3 – Möjligheter:
Använd den här kunskapen och insikterna. Bygg din strategi och få det att hända. Missa inte chanser och möjligheterna som faktiskt finns.

4 – Ett företags varumärke eller det personliga varumärkets inflytande:
Vilka är vi och vad gör vi som företag? Vem är jag som person och vilka egenskaper besitter jag? Vad gör oss/mig speciella? Vilket värde tillför vi/jag? Varför ska människor involvera sig med oss/mig? Rannsaka er som företag eller dig som person och finn dina styrkor och svagheter.

5 – Anpassning:
Gör den nya verkligheten till din verklighet.

 

Läs även första bloggavsnittet i vår serie om GIG ekonomin här!

Författare: Paul Sredojevic, Senior Rekryteringskonsult, paul.sredojevic@salesonly.se.