Karriärtips

LinkedIn-tips: 4 steg till bättre närvaro på LinkedIn

Att det blir allt svårare att sticka ut i mängden både som kandidat och arbetsgivare i dagens brus på social medier har knappast gått någon förbi. Så, hur ska man gå tillväga? Vilka kanaler ska du fokusera på? Och hur ska du använda dem? Här delar vi med oss av våra bästa tips.

Linkedin – en sammanfattning

  • Över 80% av svenskarna använder sociala medier
  • Den dagliga användningen ligger på 65%
  • I Sverige använder runt 30% Linkedin

Från rapporten Svenskarna och internet

Varför Linkeintips?

Vi har valt att ge våra bästa tips för Linkedin som idag vuxit och blivit den kanal där många rekryterare och företag i dag söker kandidater och annonserar sina jobb. Linkedin passar bra för att berätta om vad du är bäst på i din yrkesroll och vilka frågor du gärna jobbar med. Genom att tydligt belysa din kompetens och engagemang i din Linkedinprofil kan du göra dina profilbesökare mer intresserade av att anlita eller rekrytera dig.

1. Gör din Linkedinprofil spännande och skapa intresse för dina talanger

Skriv en kort och konkret text om både vad du ansvarar för i din yrkesroll och vad du brinner för. Det ger besökare en snabb förståelse för vilka som är dina specialistområden.

2. Hitta din inriktning och beskriv tydligt ditt ”why”

Definiera syftet med din Linkedinprofil och vilka du vill nå ut till och välj inriktning därefter. Genom att fokusera på ett mindre antal ämnesområden så blir du mer intressant för dina följare. Ge dig tid att några gånger i veckan arbeta med att posta inlägg och underhålla ditt nätverk. Nedlagd tid, kontinuitet och kvalitet är viktiga framgångsfaktorer på LinkedIn.

3. Bygg ditt nätverk – men var också restriktiv i ditt urval

För att ditt innehåll ska spridas och att du ska vara så relevant som möjligt med det du vill förmedla till andra Linkedin-användare behöver du bygga ditt eget nätverk. Ditt nätverk består av dina kontakter, ju fler kontakter du har, desto större nätverk. Bygg ditt nätverk utifrån de du vill påverka – fokusera på just de målgrupper du vill nå och dina befintliga kontakter.

Ha som vana att alltid lägg till personer du träffar, kontakter och leta upp företag och organisationer som du är intresserad av och följ dem. Kommentera positivt och konstruktivt när de delar inlägg och dela gärna vidare deras inlägg. Var också restriktiv. Undvik att skicka kontaktförfrågningar till personer som du aldrig haft kontakt med. Att söka kontakt med personer som inte har någon relation till dig kan uppfattas som oseriöst.

4. Använd bild och film

Se till att de inlägg som du publicerar alltid innehåller en bild eller ett filmklipp. Fler kommer att se och läsa ditt inlägg om du använder foton, animationer eller film. Rörligt material är den delning som genererar mest engagemang och går idag, med hjälp av appar, snabbt att skapa. Ofta lever rörligt material längre än annat innehåll och kan därför också generera mer likes, kommentarer och delningar.

Vill du få mer tips från oss eller har du frågor om en specifik roll? Kontakta oss här!