Affärsinsikter

Då ska du ta in en giggare på säljavdelningen

Har du någonsin funderat på att ta in en giggare till säljavdelningen? Anledningen till att många väljer bort konsulttjänster idag tror vi inte är på grund av rädsla, utan för att det helt enkelt inte finns i deras tankesfär – framförallt inte när det kommer till försäljning. Har man behov av en försäljningschef eller Key Account Manager är man från första början fast besluten om att denna rollen ska anställas. Vi ser dock att efterfrågan på att ta in en giggare ökar.

Den förändrade arbetsmarknaden

Först vill vi bara prata lite om gig-ekonomi och varför det har en så stor betydelse för konsultbranschen. Gig-ekonomin är en stark trend som har vuxit fram på grund av människors förändrade beteende kring traditionella anställningsformer. Idag vill fler människor vara friare och flexiblare och därför blir frilansarna, giggarna och konsulterna allt fler. Många tror att detta bara gäller den unga generationen, men vi har sett att det främst är den erfarna och äldre generationen som väljer att arbeta så här. Därför behöver vi som företag bli mer öppna för dessa typer av anställningsformer, både för att hitta duktiga medarbetare, men också för att vara en attraktiv arbetsgivare.

När ska jag ta in en giggare?

När du behöver någon snabbt

Din säljchef eller bästa säljare säger upp sig. Du behöver få in någon genast och det är bråttom – både för att hålla försäljningen uppe och inte tappa fart, men också för att resten att säljavdelningen inte ska gå på knäna. Vad gör du? Att dra igång en traditionell rekryteringsprocess tar alldeles för lång tid och den har du inte nu. Då tar du in en säljkonsult som giggare som redan har koll på rollen och arbetsuppgifterna. Under tiden kan du i lugn och ro leta efter en långsiktig lösning och verkligen lägga tid på att komma fram till vad du vill ha.

När du vill testa en ny försäljningsroll

Du är osäker på om ni har ett långsiktigt behov av en viss typ av roll, men du skulle vilja testa utan att behöva fastanställa någon. Det här är ett perfekt tillfälle att ta in en giggare för att testa om det finns ett behov – samtidigt som du slipper riskera en felrekrytering.

Rekommenderad guide  Den stora handboken: Att rekrytera inom sälj Ladda ner guide

När en säljare går på föräldraledighet eller blir sjukskrivningen 

När en medarbetare försvinner under en tidsperiod är det många som rekryterar in en ny person tills dess att den andra medarbetaren är tillbaka. Genom att ta in en giggare slipper du både den långa rekryteringsprocessen och inlärningsperioden.

När det är turbulent i ditt bolag

Om ditt företag genomgår en förändring eller om något annat har skapat turbulens internt, kan det vara en god idé att ta in en giggare som har en avkylande och professionell inverkan på resten av kollegorna.

>>Lästips! Kundcase: Så lyfte en erfaren giggare logisikföretagets försäljning

Fördelar med att ta in en gig-konsult

Gig-konsult kan täcka luckor fort

En gig-konsult kommer in snabbt och kan täcka eventuella luckor, vilket betyder att du inte tappar lönsamhet.

Ingen bindningstid

Med en gig-tjänst så binder du inte upp dig som om det vore en fast anställning. Det innebär att du inte har någon bindningstid att förhålla dig till, vilket är skönt om du under tiden konsulten är på plats inser att du inte hade det behovet som du förutspådde.

Experthjälp

En gig-konsult har oftast ett konsultföretag i ryggen, som vi på SalesOnly. Vi kvalificerar alla giggare med hjälp av tester och bakgrundskontroller för att kunna erbjuda de allra bästa!

Gig-konsult = en erfaren person

Med en giggare får du in en erfaren och självgående person som snabbt kan sätta sig in i olika sammanhang. Du kan lita på att personen är objektiv och kommer in med nya ögon i verksamheten. Gig-konsulter har dessutom erfarenhet och kunskap från flera olika branscher och roller, vilket verkligen kan gynna er organisation.

Rekommenderad guide  Onboarding: Så får du igång din säljare från dag ett Ladda ner guide