Hyr och rekrytera Sales Manager

Framgångsrika Sales Managers är eftertraktade på arbetsmarknaden just nu och att hitta drivna kandidater kan komma att kräva stora resurser i form av tid och arbetsinsats för er. Men genom att ta hjälp av SalesOnly får ni tillgång till vårt unika nätverk och evidensbaserade modeller som ser till att ni snabbt har rätt person på plats. 

Vi matchar ditt företag med rätt Sales Manager

Att hitta rätt kandidater kan vara en stor utmaning, särskilt för organisationer som själva vill rekrytera en Sales Manager. Att hitta rätt person med rätt kompetenser är ett smalt sökfält och att kunna göra det på egen hand har låga odds. De här personerna är högpresterande individer med ledaregenskaper som ofta redan sitter på ett bra jobb idag och för att attrahera dem kostar det mycket i tid och pengar. Helst vill de flesta ha någon som är helt färdig i rollen och kan ta över arbetsuppgifterna direkt, men svårigheten ligger i att hitta den personen och förklara varför de ska börja hos just er – och det är där vi kommer in i bilden.

Attrahera och rekrytera Sales Manager med SalesOnly

Vi börjar alltid med att ta reda på om rollen som Sales Manager hos er är förvaltande eller utvecklande, eftersom det kräver lite olika kandidater. Ska personen vara med och bygga upp något nytt eller kanske kliva in och förvalta något redan väl fungerande och existerande? När vi vet mer om hur rollen ser ut vet vi också vilka egenskaper vi ska leta efter. En Sales Manager behöver vara visionär och bra på att delegera – kunna se till saker händer utan att bli för involverad i varje detalj – och samtidigt vara expert på att motivera sina medarbetare för att kunna skapa en uppskattad och coachande roll. Med vår hjälp får ni de högkvalitativa kandidater ni letar efter.

Hyr en erfaren Sales Manager via oss

Ibland kan det vara lämpligt att hyra in en tillfällig konsult som Sales Manager via oss under en kortare eller längre period, till exempel vid uppsägningar eller när ni behöver täcka upp för tjänst- eller föräldraledighet. Idag när många företag fortfarande håller på att återhämta sig efter pandemin, kan en tillfällig lösning vara en väg framåt under tiden ni utvecklar er säljstruktur och förändrar er affär. Andra saker som kan påverka är framtidens trender som gig-ekonomi, delningsekonomi och digitaliseringen som har tagit ett jättekliv det senaste året, något som även påverkar rollen som Sales Manager i allra högsta grad.

Ledande rekryteringsföretag inom försäljning

För att titta på var ert företag behöver börjar vi rekryteringsprocessen med ett kravspecifikationsmöte där vi går igenom er organisation, marknadsläge, kundsegment, konkurrenter och utveckling de närmaste åren för att klargöra vilka behov rollen ska täcka. Just Sales Manager är ofta en roll som ställer stora krav, något vår erfarenhet hjälper oss ta hänsyn till. Vilka egenskaper, kompetenser och erfarenheter söker ni i er nya medarbetare – inte bara nu utan i framtiden? Utifrån en modell som Mercuri research (fd Prosales) forskat fram för B2B försäljning arbetar vi evidensbaserat för att hitta rätt kandidat för er. Vilka köplogiker finns inom ert företag? Hur jobbar ni med dem – oavsett verksamhetsområde? Modellerna gör det enklare för oss att hitta kompetens med rätt egenskaper, utan att för den skull fastna i bransch eller produkt.

Hitta er nästa kandidat med hjälp av SalesOnly

Vi på SalesOnly har rekryterat inom försäljning under 11 år – och många av dem vi rekryterade i början är numera chefer, vilket ger oss ett extremt starkt nätverk. Vi har kontakt med cirka 70 000 kandidater och är ett av få rekryteringsföretag som jobbar med ett forskningsinstitut – vilket ger dig en stor fördel i en bransch där allt behöver gå snabbt. Genom att vända dig till en nischad aktör får ni dessutom ett försprång gentemot era konkurrenter och ser till att locka till er högkvalitativa kandidater. Välkommen att höra av dig!

Vanliga frågor och svar

Vad kostar en rekrytering?
Vi är stolta över vår erfarenhet och kunskap och gör alltid vårt bästa för att du ska få så mycket värde av vårt samarbete som möjligt. Priset bör dock också alltid sättas i relation vad det skulle kostat er i tid och förlorad arbetskraft att rekrytera själva – och risken och kostnaden för en eventuell felrekrytering om ni inte tar hjälp av en specialist.

Hur lång tid tar det – när kan vi ha någon på plats?
En rekrytering kan ta allt ifrån två till sex veckor. Att hyra en interim konsult går betydligt snabbare och ni kan ha någon på plats redan inom en vecka.

Vi har väldigt höga krav, går det att hitta en sådan person vi söker?
För det mesta kan vi tack vare vårt gedigna nätverk hitta precis den eller de personer som ni söker efter. Men ibland behöver vi också vara ärliga och berätta när önskemålen inte står i perspektiv till vad ni befinner er som företag idag – och att det i så fall kan vara svårt att attrahera rätt kandidater. Då tittar vi på andra lösningar, till exempel genom att sänka kraven med 20% och istället hitta en bra person och driven medarbetare att lära upp istället.

Kontakta oss