Blogg

Hipp hipp hurra för oss idag – vi fyller 9 år!!

För snart 7 år sedan klev jag in genom dörrarna till det vi kallar Wise building, full av förväntningar, pirr i magen och fast besluten om att vara med att utveckla och påverka rekryteringsbranschen.

Jag kom in med över 20 års erfarenhet av sälj/service och ledarskap i olika befattningar. Jag kom även in med erfarenhet av att vara beställare av rekryteringsuppdrag. Jag kände mig många gånger provocerad av att rekryterare, jag anlitade, hade 30 min möte med mig och sedan påstod att de visste “precis” vad jag och min verksamhet behövde. Resultatet blev 9 av 10 gånger fel. Detta ville jag vara med att ändra på. Det jag även insåg senare är att det även behövs träning i att bli en bättre beställare – det är ju inte kund mot leverantör utan det är ett gemensamt partnerskap där ett rekryteringsbolag arbetar med att hitta det mest viktiga ett bolag har – människorna!

Idag talar många om att digitaliseringen kommer ta över hela rekryteringsbranschen, jag vågar påstå att detta är fel. Människor vill möta människor. Att arbeta med rekrytering idag är de facto likställt med att vara managementkonsult. Vi behöver sätta oss in i de verksamheter vi ska hjälpa. Vi behöver förstå bolagens strategiska riktning, beteenden, värderingar, kultur, strukturer, riktning, ledarskapsfilosofi etc. Vi vill och ska arbeta långsiktigt. Vi kan kanske uppfattas lite “krävande” att arbete med och det passar såklart inte alla. Men de som vill, precis som vi, vara hållbara, långsiktiga, hålla en hög kvalité och ha kul – de bolagen vill vi arbeta med! Vi är i mångt och mycket en transformationspartner som skapar samhällsnytta.

Jag minns för några år sedan när jag fick ett brev och en blombukett av person jag rekryterat ut till en ledande befattning. Vederbörande tackade mig och menade att jag hade gett hen en nystart på livet. Att trots att hen hade “suttit på bänken” ett tag så hade jag sett, förstått hens kompetenser och egenskaper och kunnat förmedla detta i rätt kontext till min uppdragsgivare. Jag hade gett hen möjlighet till att fortsätta utvecklas och även därmed påverkat hens privata situation till det positiva. Vi har än idag kontakt och jag följer med glädje och stolthet hens resa.
Detta är bara en story, vi har hundratals liknande inom vårt bolag. Våra anställda är magiska, de drivs av att skapa något bättre och hållbart. Vi är fullt medvetna och ödmjuka inför att vi genom ett gott arbete skapar rätt förutsättningar för såväl bolagens som kandidaternas framtid.

Mitt mål med SalesOnly är att vi ska fortsätta vara marknadsledande, vi ska fortsätta vara DET DÄR bolaget. Vi ska ha det skarpaste konsulterna/researcherna i branschen. Vi ska ha de mest nöjda kunderna och vi ska fortsätta hjälpa våra kandidater till deras drömyrken. Ni förstår säkert att jag är så ofantligt stolt och ärad över att få vara VD för SalesOnly!

Tack alla magiska anställda på SalesOnly, tack till er som tidigare varit en del av oss men som gått vidare till fina positioner. Tack alla kunder för ert förtroende och tack alla kandidater. Sist men inte minst, tack till Ulrica Ekeroth som lagt grunden till bolaget! Nu tar vi nästa steg – Hipp hipp hurra på vår dag! #futureofsales

Författare: Jenny Berge, CEO, jenny.berge@salesonly.se, +46 (0)76 000 18 97