Karriär

8 tips för din säljpresentation

Vad är viktigt att tänka på i en säljpresentation? Dina bilder är viktiga, men hur du säger det är ännu viktigare. Ta ditt säljmöte till nästa nivå genom att träna på din säljpresentation med mina åtta tips.

En inledning att minnas

Året var 1999 och jag minns det som om det var igår när jag satt i föreläsningssalen på min retorikutbildning.

“Hej , förlåt att jag är sen”, sa vår lärare när han 15-20 minuter efter utsatt tid kommer inspringande i vår utbildningslokal.
Han fortsatte:
“Imorse när jag var på väg till denna utbildning vad jag med om något fruktansvärt. Min granne backade på sin 5 åriga son och jag var den enda som såg händelsen “.

Som ett täcke svepte kalla kårar över hela lokalen och tystnaden var uppenbart i vår grupp. All uppmärksamhet gick till vår lärare.
“Men herregud, hur gick det med pojken”, sa någon oroat.

Vår lärare sveper blicken över oss alla och jag lovar, hade någon tappat en knappnål hade ljudet ekat i lokalen. Han tog ett djupt andetag och replikerade på frågan.
” Jag heter Peter Mattsson och är forskare inom retorik. Det ni precis fått uppleva är ett så kallat retoriskt anslag, och händelsen jag berättade har inte inträffat”

Magstarkt! Men, det är troligtvis den mest minnesvärda och mest givande utbildning jag gått – tack Peter!
Kommunikation förenar, det vet vi. Genom kommunikation skapar vi fungerande samarbeten och det är en avgörande framgångsfaktor om du ska få med dig andra i din resa.

Nedan följer åtta enkla tips som jag tagit med mig i min vardag och min pågående resa genom livet. Dessa tips kan du applicera och förädla i din vardag eller i ditt yrke för att förbättra konsten att tala – och övertyga. Till exempel när du ska hålla en säljpresentation.

1. Vad vill du med din säljpresentation?

Bestäm dig för att du vill stå på scen och att du vill dela med dig av din kunskap. Du vill sälja något med din presentation, men fundera på vad du vill lära mottagaren. Hur kliver en skådespelare upp på scen?

2. Sätt ett mål

Vad är syftet med din säljpresentation? När du har definierat syftet, släpp fokuset på dig själv och fokusera på ditt syfte. Målet ska inte vara att ”vara bra” eller att ”överleva”. Utgå ifrån din publik istället! Vad ska hända efter din säljpresentation? Vilka känslor ska din publik känna och vad ska de göra med dem?

3. Förenkla

Gör ett manus, och gör det enkelt! Börja med att skriva ner huvuddelar och fylla därefter på med detaljer. Använd stödord och bilder. Skriv inte ner allt ordagrant, då kommer ditt fokus ligga mer på att komma ihåg ord för ord och risken finns att din närvaro sviktar.

4. Öva på säljpresentationen

Träna på att prata fritt utifrån dina stödord och våga använda ditt kroppsspråk. Förstärk din röst och arbeta med pauser för att betona det som är viktigt.

>> Lästips! Så hittar du din säljmotivation

5. Fokusera på publiken

När du står framför en publik är deras fokus på dig. Då ska ditt fokus så klart vara på dem. Du är där för att ge dem något; kunskap, information, glädje, inspiration… Uppmärksamma dem, se till att de mår bra och hänger med. Det är rätt trist att stå och prata rätt ut i luften eller till en anonym grupp. Vänd dig till människor i gruppen istället, se dem i ögonen, berätta saker för dem som du skulle göra till en vän.

6. Överdriv

Ofta underdriver vi vårt kroppsspråk och vårt engagemang när vi talar inför en grupp. Vi talar mer entonigt och tillbakahållet än vanligt, och vet inte vad vi ska göra av armarna eftersom vi inte riktigt vågar använda dem. Gör tvärtom istället. Plocka fram ännu mer energi, närvaro och engagemang och använd hela ditt kroppsspråk under din säljpresentation.

7. Utmana dig själv

Berätta personliga exempel, måla upp mentala bilder och liknelser, gör något oväntat, avstå från powerpointen eller ha ingen alls (eller släck ner den då och då). Våga visa känslor, improvisera eller prata fritt ur hjärtat. Sätt en ny utmaning för varje säljpresentation du håller. Vad funkar bra?

>> Lästips! 4 steg till en bättre närvaro med våra Linkedintips

8. Ge dig själv beröm

Kanske viktigaste av allt. Känn dig nöjd. Om du fokuserar på det som gick bra kommer du att känna dig tryggare och ha roligare för varje gång – och automatiskt bli bättre!

Yes, you can!

Denna text är skriven 2017 av SalesOnlys vd Jenny Berge.