Blogg

5 söka jobb-tips för säljaren

söka jobb tips

Karriär

Är det dags att ta sig vidare till nästa spännande utmaning som säljare? Vi som jobbar med säljrekrytering är vana att många kompetenta och härliga människor kontaktar oss för att höra mer om sina möjligheter. Därför vill vi tipsa om ett par konkreta saker – våra söka jobb-tips – som kan vara bra att tänka på när du ska kontakta en rekryterare.

1. Öka din synlighet

Det är jättebra att synas på så många ställen som möjligt för att vi ska hitta dig. Till exempel sociala medier, kandidatdatabaser hos företagen, event och så vidare.

2. Stick ut från mängden

Du har relativt kort tid på dig att sticka ut från mängden. Om vi ska generalisera så lägger vi 20-60 sekunder på att översiktligt gå igenom din ansökan.

3. Konkret och intresseväckande ansökan

Ditt cv och personliga brev ska vara som en bra och konkret intresseväckare. Tala om vilka resultat du åstadkommit och hur ditt ansvar har sett ut. Detaljer och annat kommer vi prata om sen.

>> Lästips! 5 tips till dig som ska söka jobb som säljare

4. Profesionell bild

Ha en affärsmässig bild i de kanaler du finns, till exempel LinkedIn och såklart i ditt cv. Att mötas av dig i badbyxor eller med ett glas vin i handen, ger inte det bästa första intrycket.

5. Förbered dig inför ett samtal

Ring gärna om du har funderingar kring tjänsten! Det är viktigt att du, om du ringer upp oss, förbereder dig med mer specifika frågor än ”Kan du berätta lite mer om tjänsten?”. Läs på innan och ställ till exempel frågor om företagets verksamhet, tillväxt, kultur eller vilka arbetsuppgifter och ansvar som ingår. Var också beredd på att kunna berätta kort för oss vilket värde du tror att du kan tillföra.

>> Lästips! Så förbereder du dig för en telefonintervju

Söka jobb-tips – sammanfattning

För oss rekryteringskonsulter är det inte bara det kortsiktiga i att en person ska matchas mot en specifik tjänst. Det handlar om att du som människa ska hamna på en tjänst där du känner dig motiverad, känner att du kan utvecklas och bidra till vår kunds tillväxt och lönsamhet. Det innebär att vi alltid har ett långsiktigt perspektiv. Är det inte aktuellt idag är det troligen det en annan dag.

Vi ser fram emot att höra av dig och hoppas att vi kan vara en del av din resa mot nya framtida möjligheter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *