Konsultsäljare – frågor och svar om att hyra säljare

Att hyra in konsultsäljare under perioder då man vill stärka det ordinarie försäljningsteamet är inget nytt koncept. Under pandemin har dock allt fler företag fått upp ögonen för dessa hyrlösningar – och förstått värdet av den flexibilitet de innebär. Samtidigt finns de som fortfarande är tveksamma till att sätta en tillfällig säljresurs på ett uppdrag som kräver insikt och kunskap om företagets produkter och tjänster. I det här blogginlägget får du ta del av svar på vanliga frågor om att hyra säljare – och läsa mer om vilka fördelar som finns med lösningen.

Varför ska jag ta in en konsultsäljare istället för att rekrytera?

Det finns flera tillfällen då det kan vara ett bättre val att hyra in en säljare än att rekrytera. En anledning kan vara att du vill växla upp din säljkapacitet under en specifik period – till exempel vid en tidsbegränsad kampanj eller vid lanseringen av en ny produkt. Andra anledningar kan vara att organisationen har anställningsstopp, att du har en tillfällig vakans i säljteamet eller att du behöver ta in en konsult medan du gör en långsiktig rekrytering för att slippa stressa igenom rekryteringsprocessen. Många organisationer hyr också in säljkonsulter när man ska gå in på en ny marknad eller i en ny region. Genom en hyrlösning tillåts de testa satsningen – utan att riskera överrekrytering om det inte går vägen.

Fördelar med en inhyrd säljare:

  • Konsultsäljare har en bred expertis inom försäljning och behöver bara onboardas i det specifika uppdraget. De har generellt sett en kort startsträcka och är vana vid att snabbt orientera sig och sätta sig in i nya uppdrag – och kan snabbt börja leverera.
  • Professionella konsulter är experter på kunskapsdelning och kommer innan avslutat uppdrag se till att det finns dokumentation som möjliggör en bra överlämning.
  • Att ta in en säljare som konsult gör att du kan vara flexibel på en osäker arbetsmarknad. Du kan alltid förlänga konsultavtalet eller ta in fler konsulter medan du bygger upp den avdelning eller det team som konsulten har varit “testpilot” för. Eller avveckla, om det visar sig att satsningen inte gick som du tänkt.
  • I många fall kan du välja att rekrytera över en konsult som du haft ett lyckat samarbete med.

Har konsulten tillräcklig kunskap om min produkt eller tjänst?

En säljare som kommer in i din organisation som konsult har lite andra förutsättningar jämfört med en av dina ordinarie säljare. En konsult har inte hela historiken om hur ert erbjudande har utvecklats genom åren, men behövs verkligen det? Många gånger är det en fördel att komma utifrån och direkt kunna sortera bland information och de USP:ar som verkligen har relevans för kunden. En konsult är alltid matchad mot sättet ni säljer på idag, och har kunskap och erfarenhet kring hur man bäst säljer till er typ av kunder. Konsultsäljarens fokus ligger från dag ett på säljet och det specifika uppdraget.

Fördelar med en inhyrd säljare:

  • En konsult är snabblärd och har förmågan att sortera ut vilken information som är viktig och mindre viktig för att lyckas med uppdraget.
  • Konsulten fördjupar sig i det som är relevant för rollen och behöver inte veta allt om hela er säljorganisation och alla era produkter och tjänster.
  • En konsult ska fokusera på kundens behov nu och framöver. Den inhyrda säljaren är specialiserad på att sälja till just den typ av kund du vill nå och sitter inte fast i “gamla föreställningar” om kunder eller säljmetoder.

Kan man vara övertygande i försäljningsarbetet utan att vara anställd?

En professionell säljare är dedikerad sitt uppdrag och inriktad på att skapa resultat. Det är inte anställningsformen som avgör prestationen utan delaktigheten och engagemanget i företaget och erbjudandet. Som företag har ni redan de verktyg och argument som behövs för att övertyga. Ditt ansvar gentemot säljkonsulten blir att skapa rätt förutsättningar –  medan säljarens roll är att matcha produkten eller tjänsten mot kundens behov och i sin tur skapa förutsättningar för att kunden ska förstå att ni är rätt partner.

Fördelar med en inhyrd säljare:

  • En konsult har fullt fokus på uppdraget och lägger minimal tid på det “övriga” som brukar fylla upp arbetsveckan för ordinarie medarbetare.
  • När du tar in en säljare som konsult har du en chans att skapa engagemang,  introducera och sätta ramarna för er företagskultur.
  • En inhyrd konsult har erfarenhet från flera branscher och kommer in med know-how och best practice som kan höja kvaliteten och effektivisera försäljningen i hela teamet.

Att ta in en konsultsäljare – så går det till

Du kan ta in alla typer av försäljningsroller som konsult, från mötesbokare till interim försäljningschef och Key Account Manager. De bästa konsulterna får du om du samarbetar med en specialist som kan matcha konsultens profil mot din affär och ert unika behov. På SalesOnly är vi marknadsledare och arbetar utifrån den senaste forskningen kopplat till säljrekrytering.  Vi kan hjälpa dig hitta en konsult som passar din verksamhet. Läs mer om hur vi kan hjälpa din organisation tillsätta en säljkonsult eller rekrytera försäljningschefer för interim eller uppdrag.

Vill du veta mer om hur en konsultsäljare kan stötta din affär?

För att hitta den bästa lösningen för just ditt bolag lyssnar vår konsultchef Viktor Hernborg gärna på vilka unika utmaningar du står inför just nu. Klicka här för att kontakta Viktor.

Rekommenderad checklista  7 viktiga personliga egenskaper hos framtidens B2B-säljare Ladda ner checklista