Trender inom lön

Igår hade vi ett mycket lyckat frukostevent tillsammans med vår samarbetspartner  Säljarnas Riksförbund och vårt systerbolag Edge HR där vi bjöd på paneldebatt om trender och utmaningar kring lönesättning av säljfunktioner. Inbjudna gäster var VD:ar, försäljningschefer och HR-chefer från en bredd av branscher. Några av frågeställningarna vi diskuterade kring var; Vilka trender ser du inom försäljningsyrkets löneutveckling? Vilka typer av incitamentsmodeller motiverar säljare? Och hur behöver vi tänka utifrån ett löneperspektiv när vi rekryterar nya säljare?

Engagemanget var stort, vi fick igång en bra dialog och riktigt intressanta frågor från våra gäster! Utifrån dessa spännande frågeställningarna som vi fördjupade oss i så fick vi med oss dessa insikter;

  • Vikten av att mäta på rätt KPI:er och säkerställa att säljare har rätt, individuell incitamentsmodell är avgörande för en säljorganisations framgång
  • Lönerna tenderar att öka då fler byter jobb mer frekvent och hur länge är då en säljare egentligen ”lönsam”?
  • Trenden idag är att höga löner och ”one man shows” inte längre lockar lika mycket – den yngre generation vill hellre bidra till utveckling och tillväxt. Då måste också lönen och bonus/provision sättas efter andra KPI:er

Vi kan konstatera att ämnet lön är något som engagerar och att det är en stor utmaning att sätta lön, förstå hur det påverkar organisationen med olika incitamentsmodeller och vad förväntningarna egentligen är från talangmarknaden. För mer insikter kan ni också ta en titt här på en artikel utifrån Försäljningsbarometern som är framtagen av Säljarnas Riksförbund.

Vi tackar Gabriel Snow på Säljarnas Riksförbund och Eva Wagner på Edge HR för en inspirerande dag tillsammans och vi är glada över vårt samarbete och ser fram emot vårt nästa event.

Vi genomför även workshops ute hos våra kunder gällande incitamentsmodeller och motivationsfaktorer för säljorganisationer. Skulle ni tycka det var spännande så kontakta oss gärna här!

Författare: Anna Falconer, Marknadsansvarig, anna.falconer@salesonly.se, +46 (0)73 661 30 40