Karriär

3 tips hur du lyckas i en telefonintervju!

Våra researchers och rekryteringskonsulter på SalesOnly läser varje dag en mängd CV:n och går därefter vidare med att göra telefonintervju med kandidater. Vid dessa inledande telefonintervjuer i början av en rekryteringsprocess blir förutsättningarna ganska annorlunda och även hur du förbereder dig. Så hur gör du egentligen för att lyckas i en kort telefonintervju? 

Inför en anställningsintervju är det ofta vanligt att nervositeten slår till. Det är även mycket som bör förberedas inför en intervju. När den dessutom ska ske över telefon kan det kännas lite extra pirrigt. Hur viktigt är det till exempel att tänka på när och i vilken miljö du ska ta ditt samtal när du ska göra telefonintervju? Här är tre konkreta tips från våra researchers och rekryteringskonsulter kring vad du kan tänka på inför din telefonintervju.

1. Håll reda på vilka jobb du sökt och varför

Detta låter kanske självklart men faktum är att det kan vara svårt att hålla reda på vilka jobb du sökt till om du är aktivt sökande och söker flera jobb samtidigt. Men det är viktigt att lägga detta på minnet, annars kan du ge ett intryck av att du inte riktigt har en klar tanke med varför du söker till just detta företag. Se till att söka upp all information du kan tänkas behöva om företaget och skriv upp några frågor som du kan ställa under telefonintervjun.

2. Var engagerad och flexibel i telefonintervjun

Även om du blir uppringd vid ett mindre bra tillfälle – låt rekryteraren veta att du är intresserad av den tjänst som du sökt. Visa dig flexibel i att kunna ta samtalet där du är eller ge en exakt tid då du kan återkomma för en telefonintervju. Om du visar ditt engagemang och nyfikenhet så förblir du intressant att prata vidare med.

3. Ha en klar tanke om framtiden

Tänk igenom och reflektera över dina mål och varför du sökt just den tjänsten innan du gör din telefonintervju. Skriv ner vart och i vilken position du ser dig själv i framtiden. Är det svårt att definiera, börja gärna skriva ner för dig själv vad du behöver och lockas av i en ny roll.

Telefonintervju – vanliga frågor

Några frågor du behöver förbereda dig på att svara på är:

  • Varför har du sökt den här rollen?
  • Varför har du sökt till just det här företaget?
  • Vart och i vilken position ser du dig själv i framtiden?
  • Vad behöver du och vad lockas du av i en ny roll?

Kom också ihåg att vara väl förberedd och skriv ner några frågor du själv kan ställa till den som intervjuar dig. Det visar på engagemang och intresse.

Hoppas att du fick några användbara tips inför din nästa telefonintervju!

Vill du komma i kontakt med oss för att få mer tips eller har du frågor om en specifik roll? Kontakta oss här!