Personal Branding inom företag
6:10
För dig som missade vårt webbinar om Social Selling och Personal Branding så kommer här en liten recap! Idag pratade vi om varför Personal Branding och Social Selling är viktigare än någonsin, och hur vi som arbetsgivare konkret kan stötta våra medarbetare att ta plats i ett nytt affärslandskap.
I panelen: Mira Thimmayya, Expert Personal Branding på Brandfixers. MarieThorslund, Affärsområdesansvarig, KiMM. Jenny Berge, VD, SalesOnly.
85 % av alla varumärkesbudskap ignoreras. Men innehåll som delas av medarbetare når 561 % längre än företagets egna inlägg. Det säger en hel del. Vi ser att det är människorna bakom varumärket som bygger förtroende – och det är också dem vi vill göra affärer med. Ändå är det få företag som på riktigt tar tillvara på den kraften.
När vi på SalesOnly och KiMM sponsrade rapporten Future State of Sales Skills 2025 som togs fram av Mercuri International, blev det tydligt att just det här området är en stor outnyttjad möjlighet: enligt rapporten var det endast 14 % av säljare som uppgav att de kände sig trygga med att använda sociala medier för personal branding, lead generation och thought leadership.
Vi tror att personal branding inte bara är ett individansvar, det kan faktiskt vara en strategisk satsning för hela företaget. Detta pratade Mira Thimmayya om idag, konceptet kallar hon för Employee Branding. (Inte att förväxla med Employer Branding.) Att ge sina anställda stöd att bygga sina personliga varumärken är att samtidigt bygga företagets varumärke. Men det krävs att den anställda förstår "what's in it for me".
Vill du höra en djupare diskussion på ämnet vill vi gärna tipsa om det här avsnittet av Tony Hammarlunds Podd, Digital Marknadsföring, där Mira är gäst.
Fördelarna med Social Selling är tydliga:
78 % av säljare som använder social selling säljer mer än sina kollegor som inte använder sociala medier.
85 % av VD:ar använder sociala medier för att fatta köpbeslut.
Vi vill följa människor – inte varumärken. Det har aldrig varit mer sant än idag.
1. Börja uppifrån
Se till att det finns ett mandat från ledningen. När ledare går före och visar vägen blir det lättare för andra att följa. Det bästa är om detta är en satsning som är en del av marknadsplanen, inte något man lägger till utanför ordinarie arbetsuppgifter. Utöver mandat är det också viktigt med budget. Det handlar om att styra om en del av marknadsavdelningens satsningar, att tänka nytt för att kunna nå nya resultat.
2. Ge stöd – inte styrning
Ingen gillar att bli tillsagd att “posta något”. Ge hellre verktyg, inspiration och hjälp att hitta sin röst. LinkedIn är ju faktiskt personens egen kanal och den kan inte arbetsgivare styra. De kan däremot välja att stötta och ge resurser till personer som vill använda kanalen, eller vill bygga ett personligt varumärke. De positiva effekterna kommer att leda till att stärka även företagets synlighet, och lönsamhet.
3. Våga släppa kontrollen
Det kommer inte bli perfekt. Det behöver inte bli det heller. Det viktigaste är att det blir äkta. Det är bättre att komma igång med att göra någonting, inte allt på en gång. Sätt inte för höga krav.
4. Sätt en strategi – och håll i
Se det här som en del av er marknadsplan, inte ett tre månaders test med att "posta på linkedin". Det tar tid att bygga förtroende och varumärke. Sätter ni igång ett internt ambassadörsprojekt så ge det minst ett år.
5. Lyft intern stolthet
Det här handlar inte bara om räckvidd – det handlar om att få människor att känna sig viktiga, sedda och delaktiga. När en anställd verkligen känner sig sedd genererar hen också bättre resultat. Visa att ni tror på och satsar på era människor.
Mira berättar att hon ofta får frågan: Hur mäter man effekten av det här?
Svaret är att mycket går att mäta, mer än man tror. Allt från räckvidd, engagemang och leads till affärer. Men det kräver ofta en del handpåläggning att sätta upp de kopplingar och system som behövs. Värdet av det är dock stort. Tänk att kunna härleda ett affärsvärde till en anställds sociala medier? Det är en lockande tanke.
Mycket sker också i det tysta: genom "dark social", när någon t.ex. nämner oss i en företagschatt eller vid ett middagsbord. Det är ett tecken på starkt varumärke, men kan inte direkt mätas.
Nya rön från LinkedIn själva visar hur mycket de satsar på rörligt. Enligt dem är 71% av B2B köpare gen z eller millennials, och deras föredragna medium? Video. Dessutom finns det intressant forskning som visar att förtroende byggs bäst genom video, och att videoinnehåll bidrar till fler köp.
Vi tror att vi står mitt i ett paradigmskifte. Att hjälpa sina anställda att bygga personliga varumärken är inte bara en kommunikationsfråga – det är en affärsstrategi.
Vill du ta nästa steg? Våga prata om det i ledningsgruppen. Sätt riktning. Skapa utrymme. Och testa!
Några personer Mira tipsar er om att följa på LinkedIn:
Truls Christenson
Anna Björkeryd
TobiasBerglund
I chatten delade ni några tips på människor och företag ni tycker är duktiga inom detta ämne. Här kommer några av dem:
Susanne Hjälmered
Sara Dalsfelt
Karolina Unger
___________________________________________________________________
Källor:
"78 % av säljare som använder social selling säljer mer än sina kollegor"
➡️ Denna statistik härstammar ursprungligen från LinkedIn’s egna rapporter om social selling. Från LinkedIn kommer även statistiken om B2B köpare & video. Mer om värdet av video kan man även läsa i en rapport från BCG.
"85 % av VD:ar använder sociala medier för att fatta köpbeslut"
➡️ Denna siffra kommer från Edelman Trust Barometer.