Affärsinsikter

Do or Die – hur ska HR attrahera millennials till försäljningsyrket?

Nu står de här och knackar på dörren. En ny generation som vill in. Men inte på dörren som det står säljare på. Det yrket finns inte ens med på deras tio-i-topp-lista. Utan någon försäljning finns knappast någon framtid för ditt företag. Är du redo att agera nu? 

Kan du bygga broar till den nya målgruppen millennials?
Tillhör du det växande antalet HR-ansvariga som sitter med företagets framtida talangförsörjning inom försäljning som ett överhängande stressmoment? Undrar du t.ex. varför vissa företag har ett galet antal sökande och varför det inte händer någonting för andra? Ta svenska Spotify, dit hundratusentals unga spontanansöker varje år. Spotify vet exakt hur man bygger broar till en helt ny generation. Vi på SalesOnly arbetar nära marknaden och har bra koll på tankar och beteenden hos den framtida arbetskraften millennials. De finns därute, beredda att kliva in. Låt oss hjälpa dem att hitta ditt företag.

Har du tillgång till all nödvändig fakta för att lyckas?
Idag har HR tagit det självklara steget upp i företagsledningar och styrelser jämfört med när funktionen mest sågs som en kramgo tant, expert på arbetsrätt. Men trots att HR har mandatet för att säkra kompetensförsörjningen, saknar de ofta tillgång till faktan som krävs för att kunna arbeta mer affärsdrivet. SalesOnly arbetar nära affärsdrivna funktioner i företag, som Vd och försäljningschef. Men vi kan även coacha HR-funktioner så att deras affärsmannaskap når nya höjder. Vi identifierar informationskraven som HR behöver ställa på ledningen för att få den affärskritiska fakta som löser kompetensförsörjningen av millenials.

Får du stödet du behöver för att kunna positionera er rätt?
Rekrytering av säljfunktioner har historiskt sett varit mer kopplat till Vd eller försäljningschef. Det har skapat ett avstånd mellan det beslutsfattande ledet och HR, vilket försvårar HRs arbete. När HR ska paketera erbjudandet mot millennials måste de ha stenkoll på företagets framtida affär. Mycket handlar nämligen om rätt positionering mot den här målgruppen. Det finns också en utbredd osäkerhet kring millennials inställning till försäljningsyrket. SalesOnly jobbar med framtida säljfunktioner varje dag. Vi ser på millennials som våra framtida ledare och har därför lagt extra tid och kraft på att förstå deras tankar och drivkrafter rörande försäljning.

Hur säljer du in försäljningsyrket till dem som inte gillar sälj?
Hur är de som människor? Hur ser mönstret ut i deras sökbeteende när de vill ha ett nytt jobb? Hur förhåller de sig till en arbetsplats? Hur ser de på lön kontra värde? Vi vet att de i motsats till många andra, tror att de transaktionella affärerna kommer att öka. Det visar att millennials tror på försäljningsyrket, men inte på säljare. Så hur ska du fånga upp dem? Vår styrka ligger i just det. SalesOnly är ett rekryteringsbolag inom försäljning, oavsett bransch. Att samarbeta med en nischad aktör gör att du får hela vår kompetens inom försäljning kopplat till all aktuell information, fakta och data om just målgruppen millennials.

Ta första steget mot en framtida talangförsörjning inom försäljning
Det ligger på HR att ha en plan för hur rekryteringen av millenials ska gå till. För att trygga företagets talangförsörjning måste du ha råkoll på var ni befinner er idag, var ni vill vara de kommande åren, hur du ska bygga broar till den nya generationen och hur du ska ta dig dit. Just nu springer tyvärr många omkring stressade som yra höns och oroar sig istället för att sätta igång. Vi på SalesOnly förstår precis vad HR brottas med när det gäller millenials. Behöver du dessutom rekrytera säljfunktioner, börja med att välja ett nischat bolag som är duktiga på affärer. Vill du ta det första steget med oss så hjälper vi dig gärna!

Kontakta oss !