People of SalesOnly

Kristin Selander

Hur skulle du beskriva ditt uppdrag på SalesOnly?

– Mitt uppdrag är tydligt; jag stöttar människor med att hitta rätt utmaningar! Tillsammans med kunder och kandidater försöker jag att matcha de bästa kandidaterna tillgängliga på arbetsmarknaden med rätt arbetsgivare och till rätt tjänst.

Vad var det som lockade med SalesOnly?

– Jag har länge haft ett gott öga till SalesOnly och Wise Group. Det är ett företag som ligger i framkant av branschen och i min nuvarande roll får jag möjlighet att jobba med både försäljning och rekrytering. För mig var Salesonly ett självklart val eftersom jag kände att vi delade värderingar och en passion för försäljning och rekrytering.

Vilken är din egen bakgrund inom försäljning?

– Jag har alltid arbetat med försäljning både professionellt och privat. Jag anser att försäljningsgenen ligger i ditt DNA; när du väl hittat den kommer allt du gör att handla om försäljning. Oavsett om du säljer IT-lösningar eller förhandlar om vilken film ni ska se på fredagsmyset, så handlar det om att hitta ett behov hos kunden och sedan presentera sitt förslag till lösning utifrån det. Till exempel så har jag förstått att min make har ett stort behov av romantiska komedier varje fredag, även om han inte riktigt är medveten om det själv…

Vilka 3 främsta egenskaper letar du efter hos en bra säljare?

– Jag letar självklart efter kandidater med erfarenhet men också potential. Struktur, reflektion och skyhög målmedvetenhet är det tre viktigaste egenskaperna enligt mig.

Vad är en riktigt bra rekrytering enligt dig?

– Man får aldrig glömma att alla kandidater är lika viktiga i en rekryteringsprocess. Kandidaten som fick jobbet kommer ju alltid att vara nöjd med rekryteringen, men för dem som inte gick vidare är det lika viktigt att de hade en bra upplevelse av hela processen. Självklart är målet med rekryteringen att matcha rätt kandidat med rätt uppdrag, men för att komma dit krävs inte minst tydlig kommunikation och transparens. Syftet är inte att komma i mål så snabbt som möjligt, utan att få rätt kandidat till rätt uppdrag. Ibland tar det tid.

Berätta en minnesvärd kundstory!

– Ett av mina första uppdrag här på Salesonly var för en kund inom industrin. De har ett väldigt fint varumärke och är marknadsledande i Sverige inom sitt segment. Processen flöt på väldigt smidigt och vi hade ett väldigt fint samarbete, tack vare en tydlig struktur för hur vi skulle kommunicera under processens gång och alla parter såg till att vara tillgängliga. Att vi sedan tillsatte uppdraget med en riktigt vass kandidat var jätteroligt och blev ett kvitto på att vår process var den rätta.

Vilka utmaningar ser du hos dina kunder idag och framöver?

– Det är såklart olika beroende på kund och affärsområde. Utmaningen nu efter pandemin är att många arbetar hemifrån och att hålla engagemanget och prestationsnivån uppe blir en utmaning för alla säljare. Man behöver dels se över sin säljmetodik framöver, dels ha en strukturerad och genomtänkt onboarding för nyanställda.

Vilka slags säljroller tror du kommer att efterfrågas mer under de närmaste åren?

– Jag ser kanske inte någon ny säljroll, men snarare att IT kompetens kommer att efterfrågas i större utsträckning. Även inom branscher som tidigare inte har krävt större kompetens inom IT.

3 råd till säljledare som ska rekrytera

  1. Titta inte för mycket på cv:et när du rekryterar säljare, sök istället efter potentialen och viljan hos kandidaten.
  2. Utgå alltid från kravprofilen och inte vad din magkänsla säger om kandidaten vid första intrycket.
  3. Ha transparens kring utmaningarna i organisationen tidigt i en rekryteringsprocess. Våga lyfta vad som är mindre bra idag så att kandidaten får chansen att ta ställning till det.