People of SalesOnly

Kristian Ekelund

Vilken är din spetskompetens på SalesOnly?

– Jag är en så kallad ”360-konsult” vilket innebär att jag säljer in mig själv och SalesOnly till våra kunder och sedan är det även jag som tillsätter rollerna. Det passar mig väldigt bra att få göra både och eftersom jag på så sätt har koll på både kandidat och kundmarknaden.

Vilken är din egen bakgrund inom försäljning?

– Jag har jobbat med försäljning största delen av min karriär och har hunnit prova ett antal olika branscher. Jag har bland annat varit med i två tech-startups och jobbat på AMEX GBT som är en global affärsresebyrå. Det har varit oerhört spännande att få göra affärer med allt från små lokala företag, till jättekoncerner och världsomspännande implementeringar. Innan jag landande hos SalesOnly så hann jag också med att sälja bemanning och rekryteringslösningar i några år.

Vad var det som lockade med SalesOnly?

– Första gången jag kom i kontakt med SalesOnly var när jag sökte ett säljjobb genom dem. Jag kom tvåa i den processen men timingen var bra och min erfarenhet och personlighet passade bra för rollen, så jag fick ett erbjudande att komma hit som rekryteringskonsult. Jag hade känt från allra första början att SalesOnly var ett bolag där jag skulle kunna växa och ha min roligaste tid i karriären, så det var aldrig någon tvekan när jag tackade ja till att komma ombord.

Vilka 3 främsta egenskaper letar du efter hos en bra säljare?

– En bra säljare behöver förvisso ha ett starkt driv och en passion för att göra affärer. Men framförallt ska hen ha expertkunskap inom sitt område. Om säljaren kan förmedla sin expertis på ett tydligt, men också ödmjukt och förtroendeingivande sätt, bygger det förtroende och tillit i relationen med kunden och säljaren får snarare rollen av en rådgivare i affären.

Vad tycker du utmärker en riktigt bra rekrytering?

– När man har lyckats matcha rätt person med rätt uppdrag uppstår många synergieffekter. Kandidaten trivs på jobbet, kunden är nöjd med sin rekryt och med mig som rekryteringskonsult. Personen i fråga klarar av sina uppgifter och kommer då oftast in med en härlig energi till teamet. Det märks med andra ord ganska tydligt när det gjorts en bra rekrytering.

Berätta en minnesvärd kundstory!

– Nyligen gjorde jag en rekrytering till ett välkänt varumärke inom finansbranschen. Det var kul och utmanande för mig, då det var en komplex roll som de hade försökt lösa ett tag innan jag kom in i bilden. Genom ihärdigt search-arbete och en tät dialog med kunden lyckades jag få ihop ett antal bra kandidater, vilket underlättade urvalsprocessen. Såväl jag själv som kunden och kandidaten var glada över att vi lyckades komma i mål så snabbt och effektivt – en härlig känsla!

Vad ser du för utmaningar hos dina kunder idag och framöver?

– Vi upplever nu att det är ”kandidaternas marknad”, vilket innebär att det är en stor fördel om man har ett starkt varumärke eller andra, attraktiva och tydliga, faktorer som arbetsgivare. Det kan av samma anledning bli en utmaning att behålla sina talanger. Jag tror att företag har oerhört mycket att vinna på strategisk employer branding och på att ta hand om sina medarbetare som sin viktigaste resurs. Företagen behöver fundera mer på vad som är viktigt för att man som anställd ska vilja stanna kvar länge på en arbetsplats.

Vilken typ av säljroller tror du kommer att efterfrågas under de närmaste åren?

– Säljroller och andra närliggande roller inom e-handel känns som det givna svaret. Vi handlar mer och mer på nätet och det blir allt viktigare för konsumenten att detta sker smidigt och lätt. Här tror jag att det kommer att finnas massor att göra i framtiden och vi ser det redan nu på SalesOnly.

Kristians 3 goda råd till ledare inom sälj:

  1. Se personalen som din främsta resurs. Få dem att trivas, satsa på dem, prata med dem och utbilda dem.
  2. Ha koll på konkurrenterna och omvärldsbevakningen.
  3. Ring mig eller en kollega på SalesOnly när ni skall rekrytera!