People of SalesOnly

Jenny Berge

Försäljning är i mina ögon ett av det finaste yrken man kan ha. Försäljning handlar om att lösa problem, analyser, relationer, kommunikation, ledarskap, kreativitet och logistik – allt i ett. 

Jag får ofta frågan om varför jag arbetar med rekrytering ”Det mest kopierade yrket som finns”. Får också ofta kommentaren om att det ”finns en hel uppsjö med rekryteringsföretag”. Visst är det så! Det är dock en skillnad på att vara rekryterare och att vara rekryteringskonsult. Jag arbetar med rekrytering för att jag själv har köpt tjänsten under många år som ledare. Jag insåg att jag kunde bidra med mycket till branschen utifrån mina erfarenheter. Jag såg det viktiga i vår roll. Vi förändrar och utvecklar människors karriärer, då måste man göra saker kvalitativt och du behöver ha kunskap kring ämnet – på riktigt.

Lite om min bakgrund

Jag heter Jenny Berge och har arbetat med försäljning, service och ledarskap sedan 25 år tillbaka. Jag har arbetat i Norge, Danmark och Tyskland och har haft förmånen att fått prova allt ifrån telefonförsäljning till roller som Account manager, Key Account Manager, teamledare, coach, mentor, säljledare, försäljningschef, regionchef – och nu VD för ett bolag som hela min själ brinner för – SalesOnly, ett specialistbolag inom sälj och säljledning!

Mitt why driver mig

Jag har arbetat i flera branscher men trivs allra bäst när jag får vara med att utveckla individer, få dem att blomstra! När jag får se att människor genom mitt engagemang och ledarskap – växer som i individer och mår bra. Att utbildning och rekrytering har innefattat större delen av mitt arbetsliv är alltså ingen slump – det är min passion! Därav är jag väldigt stolt att få vara en del av ledningen för Stockholm School Of Business där jag får vara med och forma framtidens säljutbildning.

Mitt WHY ligger i att öka värdet kring säljarens roll i samhället, i att få andra att förstå att 100% av alla intäkter kommer ifrån sälj, att samarbete mellan sälj, marknad och HR är direkt avgörande för ditt bolags fortsatta framgång.

Rekommenderad guide  Den stora handboken: Att rekrytera inom sälj Ladda ner guide

Myter om framgångsrika säljare

Jag har under min karriär gjort flera felrekryteringar, jag har ibland varit en slarvig beställare men jag har lärt mig av misstagen – det är dyrt och påverkar grupper negativt. Jag hade i vissa fall behövt en skicklig konsult som kunde få mig att förstå hur och varför jag skulle behövt göra annorlunda. Att bygga framgångsrika säljorganisationer handlar inte bara om att köpa en rekrytering med orden ”jag vill ha en hunter, du vet, en person som bara gör”.

Det är ganska otydligt uttryckt och det är vårt arbete att identifiera vad kunder egentligen menar när de uttrycker sig så eller när vi får höra ”vi märker ett förändrat beteende hos våra kunder och vi tror att vi möjligen behöver ha en annan profil på våra framtida säljare”, vi har svårt att attrahera intressanta talanger” eller  ”vi ser gärna att personen är runt max 35 år”…

För att kunna analysera och ibland utmana dig, som kund, och kanske hela din ledningsgrupp i ert HUR kräver det givetvis sin konsult. Precis de här bitarna är vi proffs på och vi vet att det är svårt.

Jag vill fortsätta bygga SalesOnly i världsklass med konsulter som drivs av samma passion som jag –
Att försäljning är fint och människor är det mest spännande som finns!

Denna text är en krönika från 2019 av Jenny Berge, vd på SalesOnly.

Här kan du connecta med Jenny på LinekdIn