Optimera söker en Chef med ansvar att leda och utveckla Projektkontoret till en affärsmässig och säljorienterad enhet, med ambition att skapa värde för både Optimeras kunder och hela säljorganisationen. Ta chansen att få arbeta i en framtidsorganisation – en unik möjlighet för dig som vill bidra och göra skillnad hos Optimera – Sveriges ledande Bygghandel för proffs!
OM TJÄNSTEN – ARBETSUPPGIFTER & ANSVAR
Som Chef för Optimeras Offert- och Projektkontor, är du ansvarig för att leda och utveckla ett team om nio offerthandläggare som kalkylerar och stöttar säljorganisationen med offert- och anbudsarbete, teknisk support och uppföljning. Dina medarbetare och säljorganisationen finns utspridda i Optimeras samtliga regioner, därför innebär tjänsten att leda på distans och det kan förekomma en del tjänsteresor inom landet.
Vi ser gärna att du utgår från Optimeras kontor i Bromma, där även flera andra centrala och nationellt ansvariga funktioner utgår från. För att du tillsammans med KAM-Chef som du rapporterar till, samt Regionchefer och Optimeras Säljare ska lyckas möta kundernas behov och Optimeras mål, söker vi en erfaren, strukturerad och engagerad ledare, med förmåga att verkställa, kommunicera och inspirera. I denna roll kommer vi lägga stor vikt på din personlighet och dina goda ledaregenskaper, såsom lyhörd, tydlig, coachande och beslutande.
Arbetsuppgifter & ansvar:
- Utveckla och driva Projektkontorets tjänsteerbjudande med fokus på effektivitet, affärsmässighet och service i världsklass!
- Stärka Projektkontorets roll och funktion samt kompetens inom bygg, projektanbudshantering; kalkylering, merförsäljning och uppföljning.
- I samverkan med leverantörer, KAM-chef och Regionchefer vidareutveckla Optimeras kunderbjudande.
- Säkerställa, mäta och följa upp projektkontorets insatser, projektanbudshantering likväl som professionellt specialiststöd till säljorganisationen.
- Implementera nya arbetssätt/processer och system för att effektivisera/förenkla.
- Säkerställa kompetens och vid behov rekrytering.
- Skapa rutiner och en kultur för trivsel, samverkan, trygghet, enkelhet, proaktivitet samt säljfokus internt och externt.
OM DIG – ERFARENHETER & KVALIFIKATIONER
Rollen förutsätter ett starkt ledarskap, samt ett nyfiket, engagerat och positivt förhållningssätt. Utöver att du har erfarenhet från att bygga team och leda Säljare, Projekterare/Offerthandläggare, värdesätter vi att du drivs av att arbeta mot mål samt att skapa och implementera fungerande processer och rutiner. Som Chef Projektkontoret hanterar du många uppgifter samtidigt vilket kräver ett metodiskt och strukturerat arbetssätt, samt förmåga att prioritera och planera ditt arbete och din tid. Ett gott kundbemötande faller sig naturligt för dig och du har lätt för att skapa goda relationer såväl extern som internt.
Din profil i korthet:
- Utvecklings- och affärsinriktad med förståelse för byggprocessen i sin helhet.
- Professionell erfarenhet från byggbranschen och kunskap inom projektering/kalkylering, offertarbete och prissättning.
- Kommunikativ, tydlig och inspirerande.
- Lösningsorienterad med höga ambitioner att skapa värde i flera led.
- Serviceinriktad och en god relationsskapare internt, såväl som externt med leverantörer och andra intressenter.
- Agil med förmåga att driva förändring och utveckling, samt att skapa fungerande rutiner.
- Meriterande med kunskap om lagkrav, certifieringar, miljödokumentation och om juridiska förutsättningar inom bygg.
- Körkort och möjlighet att resa i tjänsten, då dina medarbetare finns spridda runtom landet.
OMPTIMERA ERBJUDER
- En varierande och utmanande tjänst som Chef för Projektkontoret.
- Nära arbete med Regionchefer och en affärsfokuserad nationell KAM-Chef och VD.
- Möjlighet att bygga vidare på Optimeras tillväxt och framgång.
- En trygg arbetsplats, med stark och uthållig ägare med sunda värderingar – ett företag som satsar och bryr sig om sin personal och sina kunder.
- Möjlighet att arbeta för ett starkt varumärke med innovativa enkla lösningar, välplanerade enheter och ett kundanpassat sortiment med hög tillgänglighet.
- Engagerade och kunniga kollegor som agerar efter en tydlig företagskultur med ledorden: Personligt, Tryggt och Enkelt.
ANSÖKAN
I rekryteringen samarbetar Optimera med SalesOnlys rekryteringskonsult Kajsa Sandén. Önskas ytterligare information kring tjänsten är du välkommen att kontakta Kajsa, på tel: 0735-21 65 31 alt mail. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Urval sker löpande och intervjuer genomförs av Kajsa under vecka 46-48. Vi ser fram emot din ansökan med CV och uppskattar om du tar dig tid att svara på ansökningsfrågorna. Varmt välkommen!
OM OMPTIMERA
Optimeras mål är att vara Sveriges bästa Bygghandel för proffs och erbjuder allt till Proffsbyggaren: Byggmaterial, trä, tak, golv, dörrar, fönster, maskiner, verktyg, förvaring, personliga skydd, kök och förnödenheter.
Optimera Svenska AB är en av Sveriges ledande bygghandelskedjor för yrkeskunder och har idag ca 70 byggvaruhus i Sverige och säte i Malmö. Optimera har cirka 1000 anställda och omsätter ca 5 miljarder SEK. Optimera finns även i Norge, Estland samt Lettland och ägs av den franska koncernen Saint-Gobain – en av Europas största leverantörer av byggmaterial. Saint-Gobain omsätter ca 41 miljarder Euro och har ca 170 000 anställda i ca 75 länder.