Lediga jobb

Sales Manager / Säljchef

Är du en trygg och affärsdriven ledare med erfarenhet från industrin? Nu söker vi en Sales Manager / Säljchef som ska ansvara för ett av våra säljteam i Sverige och Norge. Rollen kombinerar operativt säljdriv med ledarskap och strategiskt ansvar i en dynamisk och internationell kontext.

Om SICK

Som teknik- och marknadsledande företag är SICK, med intelligens och applikationslösningar, den perfekta leverantören för säker och effektiv styrning av sensorer, till skydd för människor mot olyckor och för att undvika att skada miljön.

SICK grundades år 1946 av Erwin Sick och har sitt huvudkontor i Waldkirch, i närheten av Freiburg i Tyskland. SICK är ledande inom såväl teknologi som på sin marknad, och finns globalt representerat med över 63 dotter- och holdingbolag, samt även ett stort antal agenturer. SICK har över 10 000 anställda världen över och omsatte totalt 2,1 miljarder euro under räkenskapsåret 2024.

För mer information om oss, besök gärna vår hemsida eller vår LinkedIn eller se vår film.

OM ROLLEN

Som Sales Manager på SICK får du en central roll i att leda, coacha och utveckla säljteamet. Du driver tillväxt genom strategiska initiativ och operativt säljstöd och säkerställer långsiktiga kundrelationer. Placering är flexibel, gärna i Göteborg eller Stockholm och tjänsten innebär regelbundna resor inom Sverige, Norge och ibland övriga Europa.

Vårt erbjudande till dig

  • Hos SICK får du möjlighet att arbeta med marknadsledande teknik inom industriell automation. Med ett brett erbjudande av sensorer, vision- och safety-lösningar samt kompletta automationssystem står du på en stabil grund när du möter marknaden – kunderna känner redan till och litar på SICK.
  • I rollen som Sales Manager får du ett tydligt mandat och budgetansvar för ditt team, med möjlighet att påverka både strategi och operativt arbete. Du leder ett team med blandad erfarenhetsnivå, där du får chansen att coacha, utveckla och bygga en kultur som skapar framgång tillsammans.
  • Du blir en del av en internationell organisation med global verksamhet, där du rapporterar i en internationell struktur och har goda möjligheter att växa vidare både i Sverige och globalt. Kombinationen av SICK:s långsiktiga stabilitet och den förändringsresa vi befinner oss i skapar en dynamisk miljö med högt tempo, tydligt fokus på resultat och stora utvecklingsmöjligheter.
  • Vi erbjuder frihet under ansvar, en gedigen onboarding och kontinuerlig kompetensutveckling. Utöver detta får du attraktiva villkor med kollektivavtal, tjänstepension, förmånsbil (elbil), 30 semesterdagar och friskvårdsbidrag.

OM DIG

Vi söker dig som vill vara med och driva SICK:s fortsatta framgångsresa. Du är en trygg ledare med hög energi och affärsdriv och du har förmågan att kombinera strategiskt ledarskap med ett operativt arbetssätt.

Som person drivs du av att kombinera det strategiska med det operativa. Du har en analytisk förmåga och ser helheten i komplexa affärer, men du är samtidigt handlingskraftig och van att omsätta planer till konkreta resultat. Du är en coachande och inspirerande ledare som får ditt team att växa och prestera, och du ser glädjen i att skapa framgång tillsammans snarare än på egen hand. Din styrka ligger också i din kommunikativa förmåga – du bygger snabbt förtroende både internt och externt. Struktur och ordning är en naturlig del av ditt arbetssätt. Du är självgående samt trygg i att leda i en dynamisk och föränderlig miljö.

Krav för rollen:

  • Ledarskapserfarenhet – tidigare personalansvar och tydlig erfarenhet av att leda, coacha och utveckla säljare.
  • Budget- och resultatansvar – erfarenhet av att leda ett säljteam mot uppsatta försäljningsmål, lönsamhetsstyrning och rapportering.
  • Dokumenterad erfarenhet av B2B-försäljning inom tekniska lösningar, gärna inom industri.
  • Strategisk och operativ säljförmåga – trygg i kunddialog, van vid hela säljcykeln från prospektering till avslut.
  • Förhandlingsvana – dokumenterad erfarenhet av prisstrategi, avtalsförhandlingar och orderhantering.
  • Datadrivet arbetssätt – strukturerad, van att arbeta med CRM-system och dra slutsatser från kund- och försäljningsdata.
  • Språkkunskaper – svenska och engelska, flytande i tal och skrift.
  • Civilingenjörsexamen eller motsvarande teknisk utbildning alternativt motsvarade erfarenhet.
  • B-körkort och möjlighet att resa inom Sverige, Norge och övriga Europeiska länder.
  • Internationell kontext – erfarenhet av att verka i globala organisationer och förståelse för internationell företagskultur.

ANSÖKAN

Känner du igen dig? Klicka på “Ansök här” så snart som möjligt – urval sker löpande! Tipsa gärna vidare om du känner någon som skulle passa för rollen!

Vi ser fram emot din ansökan!

I denna rekrytering samarbetar vi med SalesOnlys rekryteringskonsult Johanna Nygren. För bästa möjliga kandidatupplevelse ber vi dig att använda ansökningsknappen i annonsen. Vi ber dig också svara på urvalsfrågorna – det går snabbt och ersätter det personliga brevet. Har du frågor om tjänsten, kontakta Johanna på johanna.nygren@salesonly.se.

Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. SalesOnly tar inte längre emot eller hanterar ansökningar via e-post, enligt GDPR-direktiven. Din ansökan måste skickas in via den här annonsen. Besök gärna våLinkedIn-sida eller hemsida för ytterligare information.