Kundcase

Effektivt kandidaturval hjälpte Nets att få in nya säljare snabbt: “Stor tidsbesparing”

Nets är en Nordisk betalleverantör som erbjuder betallösningar för fysiska butiker och onlinehandel, samt finansiella tjänster för banker och kreditinstitut. Framförallt är de kända som specialister på digitala betalningar. De kopplar samman banker, handlare och konsumenter via ett internationellt nätverk som möjliggör digitala betalningar. Kevin Hässler Johansson, Head of Direct Sales på Nets, berättar mer om samarbetet med SalesOnly.

Tidigare positiva erfarenheter gjorde valet enkelt

Eftersom Nets hade arbetat tillsammans med representanter från SalesOnly tidigare visste de att jobbet skulle bli bra och att samarbetet skulle fungera väl. De visste därför genast vart de skulle vända sig.

“Vi behövde mer folk på golvet och SalesOnly presenterade ett förslag på hur vi på bästa sätt skulle kunna få det att hända. Det, i kombination med de kriterier vi har inom branschen gällande bakgrundskontroll och referenser, gjorde att SalesOnly kändes som rätt val, berättar Kevin.”

Effektivt första urval påskyndade rekryteringen

Nets ville utöka antalet agenter och få in nya kunskaper och erfarenheter, och behövde därför en stor pott av kandidater. Uppdraget var att hitta och presentera ett antal relevanta kandidater som matchade Nets kriterier. Genom att hantera det tidskrävande första steget i rekryteringsprocessen kunde SalesOnly effektivisera Nets rekryteringsarbete.

“Vi hade inte tid att gå ut med annonsering och hitta kandidater själva. SalesOnly kom därför in för att göra screening, ha inledande samtal och säkerställa bra matchningar. Därefter tog vi det vidare”, säger Kevin.

 

Med tiden har man tillsammans hittat ett snabbt och effektivt sätt att samarbeta på. Eftersom en bra kandidat oftast inte sitter still på samma plats är det viktigt att vara snabb på pucken, menar Kevin. Därför är kommunikationen A och O vilket gör att SalesOnly är rätt val för dem.

Hittade kandidater med rätt drivkraft

Många av kandidaterna som tagits in har haft befintliga jobb och det har varit viktigt att kandidaternas förväntningar matchats med Nets. En annan viktig aspekt har varit att de som tas in verkligen är intresserade av vad de gör. Många som anställts kommer från B2C, men har haft en önskan om att börja arbeta inom B2B. En gemensam nämnare är att många tidigare arbetat inom försäljning, men haft en vilja att ta nästa steg mot en mer senior roll med kundansvar.

Förarbetet nyckeln till att få in rätt personer

Det är samma typ av säljposition som har rekryterats men Nets har även ett brett spektra av mjuka egenskaper de vill att kandidaterna ska ha. Personerna får gärna ha arbetat i olika försäljningspositioner, men målet är att hitta olika personlighetstyper för att komplettera deras team och företaget i stort.

“Förarbetet är nyckeln i dessa rekryteringar, menar Kevin. Vi är experter på betalningar och letar efter rätt personer på rätt plats. Där får vi en enorm hjälp i första ledet där SalesOnly kan selektera och göra grovarbetet åt oss – något som är en stor tids- och resursbesparing.”

Ett löpande samarbete där man vet vad man får

Kevin understryker hur mycket SalesOnlys arbete underlättar för dem. Det är otroligt viktigt med en matchningsprocess där man hittar rätt kandidater direkt, menar han. Samarbetet flyter på bra och de tar kontinuerligt hjälp för att rekrytera nya säljare i SalesOnlys stora pool av kandidater.

Efter drygt ett år tillsammans ser Kevin positivt på samarbetet och framtiden. Varför samarbetet blivit så lyckat handlar mycket om att bägge parter vet vad som förväntas av dem och att kommunikation fungerar.

”När vi arbetar tillsammans talar vi sällan om för varandra vad den andra ska göra, det går på rutin och fungerar väldigt bra för oss båda,” säger Kevin.

Kevin Hässler Johansson, Head of Direct Sales på Nets

Vill du veta mer om vilka uppdrag vi på SalesOnly hjälper till med? Kontakta oss!