Affärsinsikter, Karriär

De mest framgångsrika säljarna är ”ambiverta”

Det har länge pratats om att människor antingen är introverta eller extroverta, och att båda dessa personlighetstyper har sina styrkor och svagheter. Men det finns också en tredje kategori som ofta glöms bort: De ambiverta. Denna grupp kännetecknas av harmoni och balans mellan introversion och extroversion. Mycket talar för att de ambiverta är de bästa säljarna – de kan ta plats och stå i centrum, men vet också när det är läge att ta ett steg tillbaka och bara lyssna. Känner du igen dig?

1. Du väljer vad du lägger tid på

Vissa sociala sammanhang ger dig energi, medan andra tömmer dig på energi. Som ambivert tänker du till kring hur du prioriterar din tid, och vad som ger och tar.

2. Ibland vill du vara ensam, ibland uttråkad

När du är ensam kan du bli uttråkad och vilja gå ut för att socialisera med vänner, men när du är ute bland folk kan du känna en längtan efter egentid.

3. Du uppfattas som introvert eller extrovert

Det beror på att du varierar ditt beteende enligt vem du umgås med och i vilket sammanhang ni träffas. Ett typiskt tecken för en ambivert personlighet.

4. Tyst i större sällskap, står i centrum i små grupper

Du föredrar att diskutera med några personer åt gången, snarare än att mingla i stora grupper. Du har inget emot att stå i centrum, så länge det inte varar för länge.

5. Du ogillar small talk

Du är inte den som älskar eller hatar small talk, men du tycker att det kan bli långtråkigt att delta i diskussioner som du egentligen inte bryr dig om.

6. Du är selektiv med relationer

Det är viktigt att dina vänner verkligen förstår vem du är som person, därför är du väldigt selektiv när det kommer till dina vänskapsrelationer.

7. Du har olika typer av vänner

Dina vänner kommer från olika sociala sammanhang och kan ha vitt skilda intressen.

Är du ambivert?

Om du kände igen dig så talar mycket för att du har en talang för försäljning. Kanske känner du igen att någon i ditt team stämmer in på detta? Oavsett personlighetstyp är det viktigaste att en B2B-säljare har kunskap och ett arbetssätt som passar kundens köplogik. Det pratar vi mer om i den här artikeln om säljstrategi. Ska du rekrytera en säljare är det bra att känna till hur en ambivert personlighetstyp fungerar inom försäljning.

Rekommenderad guide  Den stora handboken: Att rekrytera inom sälj Ladda ner guide

SalesOnlys samarbete med ProSales

Denna text är en gästblogg från 2019 av Henrik Larsson från vår samarbetspartner ProSales som arbetar med forskning, analyser och vägledning av chefer inom B2B på vägen mot framtidens marknad och försäljning. I vårt dagliga arbete så använder vi deras forskning för att analysera marknaden och köplogiker och deras modeller för att identifiera beteenden och egenskaper som kännetecknar framgångsrika säljare.