Affärsinsikter

Detta kan säljteamet göra nu

Allt är osäkert och inget är som vanligt. Men när mötesbokningen går trögare och marknaden bromsar in finns det fortfarande en hel del på to do-listan för ditt säljteam. Här är några tips på vad ni kan göra för att inte stå still just nu.

Hitta era möjligheter

Ditt viktigaste fokus just nu bör vara att sälja till dem som verkligen är i behov av något ni kan hjälpa dem med. Just nu kan det vara en helt annan bransch eller ett helt annat segment än vad ni tidigare riktat in er på. Vilka kunder har störst behov av det ni erbjuder? Vem kommer att fortsätta köpa dina produkter eller tjänster under lågkonjunktur?

Ringa in de målgrupper du ser potential i och fokusera på att bearbeta dem i första hand. Men se till så att du verkligen har på fötterna när du tar kontakt. Gör din research och ställ frågor kring vad de behöver här och nu. Det du presenterar måste vara direkt kopplat till deras affärskritiska behov. Ännu fler möjligheter kan du hitta genom att gå igenom gamla kontakter i ditt CRM-system.

>> Lästips! Går det att sälja under kris?

Städa upp i CRM-systemet

Administration hamnar av naturliga skäl långt ner på prioriteringslistan i vanliga fall. Men nu är tiden inne att ta tag i CRM-kaoset på riktigt. Börja med att sätta upp ett önskat läge kring hur du skulle vilja att det fungerade. Vissa saker kan kräva tekniska förändringar, men det mesta kan du lösa själv genom lite klassisk sortering.

  • Rensa bort kontakter som inte är relevanta.
  • Kategorisera och skapa struktur.
  • Skapa en gemensam lista på förbättringsåtgärder, hitta nya smarta arbetssätt och se till att ni lagrar personuppgifterna korrekt.
  • Om du fortfarande jobbar i Excel – nu är det verkligen på tiden att “go digital”!

Sätt en målbild för vilket utgångsläge ni vill ha efter krisen. Har ni fått detta gjort under en lugnare period kommer ni att ha ett försprång när allt drar igång igen.

Rekommenderad guide  5 actions för säljavdelningen i kristider Ladda ner guide

Håll ångan uppe med social selling

På sociala medier är alla säljare! Just nu sitter fler personer än vanligt framför skärmen, och då är det viktigt att ni syns i flödet. Genom att arbeta aktivt med social selling ökar ni chanserna att stanna top of mind hos kunderna och hela säljteamets personliga nätverk.

Uppmuntra teamet att dela med sig av tankar och tips i sitt flöde, eller anordna en social selling-tävling som ni kan följa på team-mötena. Det föder kreativitet, god stämning internt och driver engagemang. Dessutom lär sig alla mer om vilket innehåll som fungerar i sociala medier. Riktigt bra LinkedIn-poster bygger varumärke helt gratis – och kan till och med leda till nya affärer.

>> Lästips! Så hittar du din säljmotivation