Varför vill alla försäljningschefer ha en sådan som mig?!

Vi får höra att företag allt som oftast vill ha en ung, hungrig säljare i 30 års åldern som man kan forma. Jag ställer mig ibland frågan, varför? Som 29-åring är jag en rätt orolig själ, har ett behov av att jag måste utvecklas hela tiden, vill direkt vidare när jag känner att jag uppnått något. Men han är ”formbar!” Nej inte särskilt… jag vet exakt mitt eget värde och har redan rest runt i världen och haft olika anställningar, vet precis vem jag är och hur jag fungerar vilket gör att jag ofta inte är mottaglig för vilket ledarskap som helst. Dessutom har många av dagens yngre säljare redan börjat tjäna mycket pengar så tänker ni att det blir billigare att rekrytera en yngre har ni oftast fel!

Mitt namn är Olof Lindmark och jag arbetar som kundansvarig researcher på SalesOnly i Stockholm. Mitt jobb består i att finna de bästa säljarna och säljledarna till olika arbetsplatser runtom i Sverige. Jag har ett kandidatansvar och arbetar mycket med att searcha fram rätt personer till rätt uppdrag. Min bakgrund härstammar passande nog från just försäljning och rekrytering. Jag har tidigare arbetat som säljare på Telenor och har en kandidatexamen i personalvetenskap. Det jag brinner för är just rekrytering och försäljning! Älskar att vara ute hos kund och prata framtidens försäljning och prata om vilka kandidater de söker efter. Det är där ute vi får möjlighet att möta våra kunder i diskussionen kring saker som ålder, mångfald och utmana våra kunders bild av dagens säljare. Med det sagt så tror jag inte alltid den ”unge, hungrige säljaren” är nyckeln.

Utmaningen för många yngre idag tror jag, är att dom tidigt under och efter gymnasiet hamnat inom telemarketing eller kundtjänst med sälj oftast mot privatkunder inom telekom exempelvis. Höga krav och dåliga villkor har gjort att många blivit avskräckta i tidig ålder av sälj. Många vet inte att B2B försäljning kan fungera annorlunda.

Jag själv lever också ofta med tanken av att jag måste snabbt framåt och känslan av att jag måste ha en ny titel när jag jobbat en viss tid. ”Chef måste man ju vara? Eller driva nått eget? Det ser jag ju andra, även yngre än mig, göra”. Så känner nog många andra i min ålder. Min upplevelse är att vi tittar ständigt på vad andra gör i denna värld av alla möjligheter. Jag tror, att vi ”Millenials” påverkas mer av detta än vad äldre personer gör men vill här såklart inte generalisera och tala för alla. Med det sagt så tror jag att vi måste ha ett öppnare sinne när vi rekryterar och inte bli så åldersfokuserade. Och vad menar jag då med ålder? Jo, att varför skulle inte en person som är 58 år gammal besitta samma driv, nyfikenhet och vilja att exempelvis sälja mot nya kunder. Jag tror att man dessutom kan finna en mycket mer prestigelös person som dessutom har ett mer långsiktigt tänkande. Drivkraften och vilja att lära sig är nyckeln! Den tror jag kan vara lika stark oavsett ålder.

Let’s think broader – let’s think smarter!

Vill du diskutera detta vidare eller har du andra frågor eller funderingar – kontakta oss här!

Författare: Olof Lindmark, Kundansvarig Researcher, olof.lindmark@salesonly.se, +46 (0)73 961 30 04