ProSales Network – I huvudet på en Inköpare

En ständig plåga för många av oss på säljarsidan! Vi på SalesOnly undviker kontinuerligt upphandlingar av många olika skäl. I takt med att köpbeteenden förändras blir inköp ett vanligare och vanligare inslag även i våra affärer. Dagens tema på ProSales Network var därför helt rätt i tiden!

Först ut i dagens tema är ett inköps-proffs. Hon inleder karismatiskt och energiskt:
-”Jag har två egenskaper som ni saknar, 1: jag är smålänning och kroat, dvs jag är snål och absolut inte konflikträdd och 2: jag har dessutom stängt av min mobiltelefon nu, utan att bli stressad. För jag vet att ni alltid kommer att svara när jag ringer”.
Underbart! Katarina översätter inköpsprocessen till en klassisk säljprocess och begreppskaliberar alla steg. Hon påminner också om vikten av att fokusera på kundens behov och göra en gedigen behovsanalys. Stå inte som säljare och presentera ditt eget företag med alldeles för många powerpoint slides, inköparna har redan gjort en gedigen check på ditt bolag. Använd istället tiden till att göra businesscase där du sätter din produkt/tjänst i kontext till kundens behov och hjälp inköparen att förstå varför just ditt erbjudande är det bästa! Tack Katarina, för ett både härligt retoriskt anslag och matnyttigt kompetensöverförande.

Nästa talare, Jonas från SVT delar med sig av sin grundinställning till sin funktion – Inköp är en intern Säljavdelning. Deras jobb är att synas i verksamheten med inställningen ”management by walking around” i syfte att stötta och förstå verksamheten på bästa sätt och därmed kunna göra sitt arbete på ett relevant och verksamhetsnära sätt. Jag blev så glad!

Tänk om alla interna funktioner hade samma insteg? Tänk om HR, Ekonomi, IT osv såg det som sitt ansvar att säkra att alla i verksamheten vet vad det gör, när de ska involveras samt ha en möjlighet att på riktigt förstå verksamhetens utmaningar. Hur skulle ett sådant förhållningssätt påverka ett företags tillväxt, lönsamhet och grad av relevans?