Köplogiker och trender

Igår hade vi förmånen att ha en heldag tillsammans med vår samarbetspartner ProSales och Henrik Larsson Broman där vi diskuterade utifrån vilka trender som råder inom försäljning idag. Vad innebär egentligen köpkomplexitet och vad gör det med köplogikerna nu och framöver? Vilken riktning och struktur bör då försäljningsorganisationer välja och vilka säljkompetenser och drivkrafter behöver då finnas på plats i de olika rollerna/funktionerna? Hur attraherar, rekryterar, utvecklar och behåller man sedan dessa kompetenser?

Dessa var några av de spännande frågeställningarna vi fördjupade oss i, hade bra diskussioner kring och några av de insikter vi tog med oss är;

  • Vikten av att arbeta med rätt styrmodell för rätt säljlogik
  • Hur vi på ett ännu smartare sätt kan hjälpa våra kunder att tänka mer strukturerat kring organisering av roller och ansvar när man upphandlar rekrytering
  • Vikten av skicka rätt säljare, med rätt erbjudande till rätt kund, på rätt affärsmöjlighet med rätt support och coachning från organisationer
  • Vikten av ledarens ansvar att motivera och coacha som avgörande för en framgångsrik och lönsam organisation.
  • Företag måste identifiera vart företaget befinner sig utifrån köpkomplexitet, har vi en transaktionell affär eller verkar vi i en komplex köplogik?
  • Välja säljprofiler med rätt kompetens utifrån den köplogik företaget och dess kunder befinner sig i.

Att matcha säljlogik med köplogik är en nyckeln till en framgångsrik säljstrategi och en smart segmentering och kvalificering av kunder.

Vi tackar Henrik Larsson Broman för en inspirerande dag tillsammans och vi är glada över vårt samarbete som ger möjlighet att konstant fylla på med forskningsbaserad kunskap och analyser för att fortsätta vara relevanta och agera som Trusted Adviser till våra kunder.

Tycker du att det här är lika spännande som oss? Eller har du ett behov av coachning eller en genomlysning av din säljorganisation?

Kontakta oss här så diskuterar vi gärna det här mer!