Kan jag er – så vet jag hur ni får mer!

Det här med fördomar är något som de allra flesta kan känna igen sig i, inte minst när det kommer till rekrytering. Vad är då en fördom? Enligt Wikipedia är fördom är en sakligt ogrundad uppfattning, det vill säga ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den, eller det, som är föremål för fördomen anses tillhöra.

Tillbaka till rekrytering, varför pratar jag om fördomar? Vi kan ta det här uttrycket till exempel, något som jag har hört hundra gånger från några av mina uppdragsgivare. Vi vill inte (!) ha en ”Ketchup- eller flingsäljare”! När jag frågar vad dom menar får jag olika svar, oftast helt felaktiga i min värld. Visst, det är skillnad på traditionell och komplex försäljning, det vet jag men begreppet förekommer oavsett affär. Däremot är det många andra branscher som tittar på dagligvarubranschens sätt att arbeta, särskilt om man jobbar inom Retail. Tydliga framgångsfaktorer hos de som lyckas är i min värld fyra saker: hög aktivitet, god struktur, bra relationer och ett genuint intresse för sin kunds affär.

Daniel Bjerndahl heter jag och jag är Senior Rekryteringskonsult och affärsområdeschef för FMCG/Horeca. Jag har lång erfarenhet av DVH – branschen och har drivit segmentet inom SalesOnly i 8 år. År 1999 fick jag mitt första säljjobb inom Dagligvaruhandeln, Juniorsäljare i Stockholm på Karamellkungen. Det var inte bara en dröm som gick i uppfyllelse, utan också en skola som jag idag är tacksam för. Det jag fick lära mig då, är för mig värdefullt idag, i min roll som specialiserad sälj- och säljchefsrekryterare inom FMCG/HORECA. För att vinna mina kunders förtroende krävs det kunskap om deras affär, det är ett mervärde till min kund. Sannolikheterna att jag hittar rätt i det stora utbudet av kandidater idag, är betydligt större än det är för generalisten. Kan jag er – så vet jag hur ni får mer.

Vad har hänt då? Dagligvaruhandeln har genomgått en radikal förändring de senaste tjugo åren. En säljare inom dagligvaruhandeln gör fem till åtta traditionella kundbesök per dag, som man alltid har gjort, trots att marknaden ser helt annorlunda ut idag. Idag har den enskilde säljaren fått en mer coachande och konsultativ roll. Teknikutvecklingen har medfört automatiska beställningar, nya konsumentinsikter och en snabbare kommunikation. De flesta kedjor har i dag egna varumärken som konkurrerar med säljarens. Dessutom har besluten centraliserats. En stor del av de traditionella säljuppgifterna har helt enkelt försvunnit eller förändrats.
Det som idag är framgångsfaktorer inom Dagligvaruhandeln, fungerar även i andra branscher – inte minst i min egen. För att du ska lyckas bör du vårda dina relationer (speciellt dom som tycker om dig och det du har att erbjuda), pålitlighet samt att alltid ha en bra dialog mellan dig som representant och kunden. Jag tror också på att det genuina intresset för kundens affär. I handeln bör du som säljare ha ett kategoriperspektiv – hur spelar till exempel ditt varumärke in i produktkategorin? Du bör förstå hur dina varumärken ökar värdet i kategorin samt ökar konsumentköpen av produkten. Lyckas du med det på butiksnivå med hög aktivitet och god struktur, är jag säker på att du kommer att bli framgångsrik.

Vill du rekrytera nya talanger inom FMCG/Horeca? Klicka här för mer info!

Med den här artikeln vill jag belysa att de framgångsrika beteende hos en framgångsrik säljare inom Dagligvaruhandeln även är ett framgångskoncept i andra branscher och samtidigt slå hål på myten om ”Ketchup- eller flingsäljare”. Strävar du efter hög aktivitet, god struktur, bra relationer och har en förståelse för att din kund/butik inte bara är en distributionskanal, utan att det är ett företag med egna strategier, mål och idéer. Förstår du detta som leverantör/partner har du alla förutsättningar till att bli framgångsrik tillsammans med din kund!

Här hittar du alla våra lediga tjänster inom branschen FMCG/Horeca!

Författare: Daniel Bjerndahl, Senior Rekryteringskonsult/Affärsområdesansvarig FMCG/Horeca, daniel.bjerndahl@salesonly.se, +46 (0)76 525 90 29