Gig – ekonomin! En möjlighet för dig som arbetsgivare.

Visste du att enligt en studie av Forbes kommer hälften av arbetsmarknaden kommer att bestå av frilansare inom tio år? Begreppet gig-ekonomi blir allt vanligare och antalet frilansare, konsulter eller ”giggare” blir bara fler och fler. Flexibilitet och friheten vinner över fasta anställningar och stabilitet. Hur kan du som arbetsgivare förhålla dig till den växande trenden?

Gig-ekonomins utveckling är en direkt effekt av digitaliseringen. Dels för att de digitala verktygen gör det enklare att utföra själva jobbet på distans och skapar en rörligare arbetsmarknad och även i kombination med enkelheten att starta eget företag som gör att det blivit möjligt att ”gigga” i alla möjliga typer av roller.

Många i den yngre generationen, men även äldre, är idag mer öppna för att ”gigga” på arbetsplatser och erbjuda sin kompetens under en förutbestämd tid. Man kan se ”giggandet” som en fot in på arbetsmarknaden som kan leda en till nästa steg men också en möjlighet att skaffa sig en bredare erfarenhet och större kunskap inom fler olika områden och branscher.

Det finns en otrolig möjlighet i att genomföra strukturella ändringar i sin organisation för att bättre kunna attrahera och fylla kompetensbehov med personer som t.e.x äger en efterfrågad spetskompetens. Hur kan man som företag då börja arbeta med detta? Nedan har vi några tips på vad man kan börja med att se över;

  • Anpassa både anställningsvillkor och onboarding
  • Arbeta med en kultur och sitt varumärke för att kunna attrahera fler
  • Inkludera konsulterna i verksamheten och dra nytta av deras expertis och nätverk

Enligt en kartläggning från från Blocket Jobb så finns det 209 000 säljare i Sverige varav 42 000 är intresserade av att byta jobb. I vår databas har vi 2000 kandidater med konsulterfarenhet. Läs gärna mer här!

Läs även vår tidigare artikelserie om Gig ekonomin: ”GIG – ekonomin är den nya verkligheten”.