GIG EKONOMIN ÄR DEN NYA VERKLIGHETEN – Bloggserie del 1 av 3

”The gig economy is a labour market that is distinguished by the request of short-term contracts or freelance work rather than permanent jobs. As opposed to regular salaries, employees get paid in for the ”gigs” they perform.”

Det är själva definitionen av Gig Economy och sanningen är att detta är den nya verkligheten och den förändrar arbetstagares förväntningar på vad en anställning innebär. Vad kan du tänka på som företag i den här nya verkligheten?

Dina framtida arbetstagare vill idag vara fria, fria att skaffa sig mer erfarenheter. De vill arbeta med sånt som de brinner för, som intresserar dem. Samhället är mer öppet, så fler företag accepterar idag det faktum att människor byter snabbare emellan uppdrag.
Vi vill alla ha möjligheten att utveckla, påverka och göra skillnad: människor tittar alltid efter nya utmaningar. Vad gör ni i ert företag för att attrahera och erbjuda rätt form av anställning till era framtida arbetstagare?

Det här är några av våra tankar och reflektioner:

1 – Talanger som har bytt roll/företag efter 1 år.
De här personerna har sannerligen mer erfarenhet som kan vara en enorm förmån för ditt företag.

2 – Arbetstider som har förändrats från det ”normala” kontorstiderna 8-5.
Alla är effektiva på olika sätt och olika tider på dygnet. Att ge dina talanger verktygen och möjligheten, att vara effektiva när de vill, kommer att göra dem mer produktiva och öka effektiviteten i din verksamhet.

3 – Att anställa på korttidskontrakt: 6-12 mån.
Att anställa för kortare tidsperioder, som interim eller konsult handlar om att få in rätt personer som snabbt kan sätta sig in i din verksamhet och utföra och leverera på uppdraget direkt under en tidsbestämd period. Det kan också vara en win – win för både arbetstagare och arbetsgivare.

4 – Att attrahera talanger till ett specifikt uppdrag eller roll.
Att se till att dina medarbetare är med och påverkar och känner sig engagerade i sitt arbete är viktigt. En medarbetare med passion för sitt arbete levererar alltid och gärna!

Det här är en bloggserie på 3 avsnitt. Nästa gång kommer vi att titta närmare på kandidatens perspektiv. Hur påverkar GIG ekonomin dig som arbetstagare? Och vad kan du göra för att positionera dig på arbetsmarknaden?

Se även: Hur attraherar vi fler unga till jobb inom försäljning?

Författare: Paul Sredojevic, Senior Rekryteringskonsult, paul.sredojevic@salesonly.se.