Gamification

Vad gör du för att hänga med i den digitala utvecklingen?

Du är 43 år och per definition en digital immigrant och du står inför en rekrytering. På andra sidan ditt bord sitter en 24 åring, en digital native, med andra ord någon som är uppväxt i en digital omgivning – vad bör du tänka på då?

Vi är mitt inne i en digital transformation och du som försäljningschef bör hänga med, annars finns det en stor risk att du tappar dina talanger och automatiskt får svårt att finna nya och som lök på laxen, är det redan svårt att rekrytera säljare. Det är sen gammalt. Du har också en säljgrupp som mår bra men går bara ganska bra, så hur får du upp farten?

Vi ser en ökad mobilitet där restid inte nödvändigtvis inte är dötid, att kunna göra det som normalt är tråkigt – görs i stället snabbt och roligt! Vi ser en stark efterfrågan på användarvänliga och effektiva affärssystem där man kan visualisera aktivitet, resultat och information. Som du vet är det också vanliga drivkrafter hos säljare – att mätas och se just resultat. Som vår VD Ulrica Ekeroth myntade en gång i tiden ”Myten om den ostrukturerade säljaren måste dö ”. Vi håller självklart med! Den bästa säljaren är många gånger den som sköter administrationen i CRM. Så varför inte göra det kul med nytta på samma gång. Hur bör du gamifiera din verksamhet? Tips från oss:

  • Välj ett affärssystem som passar din affär
  • Välj ett affärssystem som är modernt nog att locka ”Millennials” till ditt bolag
  • Kravställ på din interna ITstruktur och skapa tillsammans en grundad teknisk plattform för hållbar utveckling
  • Våga visualisera aktiviteter, resultat och information i ett kreativt format för att bibehålla intresset!

Tove Meyer, Opportunity Agent och Daniel Bjerndahl, Rekryteringskonsult SalesOnly #Två på gränsen till Digitala Immigranter