Hur ser framtidens säljorganisationer ut?

Nya möjligheter kräver nytänkande

I rasande takt förändras vårt köpbeteende. 80% av alla köpbeslut startar med en Google sökning. Hur detta påverkar en säljorganisation kan variera. Generellt kan man säga att det grundläggande och mest avgörande är att se över sin egen affär och definiera kundvärdet.

Hur vill kunden köpa? Har jag en transaktionell/enkel affär kan jag kanske effektivisera köpprocessen för kunden med tex en webb shop. Om jag jobbar med en komplex, och för kunden affärskritisk affär där köpprocessen involverar många beslutsfattare och har en stor impact på kundens verksamhet, krävs något helt annat.

Ett par tips för dig att tänka på:

  • För att förstå hur framtidens säljorganisation kommer att se ut måste du förstå hur kundens köpbeteende förändras.
  • Tänk sedan igenom hur du bäst och effektivast stöttar deras köpprocess. Utifrån och in är nyckeln!
  • Därefter kan du börja titta på vilka funktioner som kommer krävas av er verksamhet för att lyckas med detta.
  • När du är klar med detta är det läge att sätta en agenda för typer av beteenden och erfarenheter som kommer krävas av din säljorganisation.

Hur du kan understödja din verksamhet med en grundstruktur i hjälpmedel, nyckeltal och belöningsstruktur för detta blir en oerhört viktig nyckel.

För att lyckas med en transformation är det avgörande att släppa sina konventioner och se på omvärlden med nyfikenhet! Det kan vara svårt att göra det själv så sök dig till forum där du kan få inspiration och input. Hur har andra gjort? Vad finns det för tekniska möjligheter? Vad skulle du önska som du inte tror är möjligt?

Vill du ha tips på litteratur eller bra bollplank? Slå en signal!