Den engagerade medarbetaren!

Den 10 februari 2016 klev jag första gången som anställd in genom SalesOnlys dörrar. Under två långa månader, från det att jag hade sagt upp mig på mitt gamla jobb till dess att jag äntligen fick börja min nya resa, hade jag förklarat för mina kunder på mitt gamla jobb att jag valt att byta jobb eftersom jag alltid brunnit för just försäljning. Jag hade fått höra och jag hade förstått att på SalesOnly får jag tillsammans med mina kollegor äta, sova, andas försäljning och detta var något jag verkligen såg fram emot. Jag hann inte mer än att gå innanför dörrarna den där dagen i februari innan jag kände att jag hittat rätt, att den där drömmen jag hade om att faktiskt i ännu större utsträckning fick ägna mig åt min professionella passion försäljning.

Det tog inte många dagar på nya jobbet innan jag fick höra talas om att i höst skall vi gå på the Sales Conference. En heldag där svenskt näringsliv vassaste säljorganisationer samlas för att lära av varandra, av oss på SalesOnly, av ProSales och en massa andra företag och personer vad som är det senaste, trendigaste och det viktigaste att veta för att hänga med eller till med leda utvecklingen i branschen.
Så plötsligt var dagen kommen, och vilket drag. Mûnchenbryggeriets lokaler kokade av stämning när vi fick höra tal och föredrag och fick möjligheten att mingla och nätverka med eliten inom svenskt näringslivs säljorganisationer. Min specifika uppgift för dagen var att gå på en ”breakout session” där rubriken var ”Säljtävlingen är död – Länge leve den motiverade medarbetaren”. Kul tänkte jag samtidigt som jag undrade; hmm är säljtävlingen verkligen död? På SalesOnly tävlar vi ständigt mot en mängd olika mål, säga vad man vill, detta ger oss en kick och en krydda i vardagen. Det var med lite skepsis som jag gick in i rummet för att höra detta föredrag.

Det hela gick ut på att man som medarbetare skall få poäng för att göra det lilla extra i de arbetsuppgifter som tillhör ens avdelning, allt från säljavdelningen till att ekonomi och IT avdelningen. Dessa poäng skall skapa ett engagemang som får alla motiverade och engagerade. Poängen kan sedan omvandlas till presenter som man plockar ut från en webbshop som en belöning för sitt engagemang.

När jag jämförde detta med det engagemang jag känner för mitt jobb funderade jag snarare i banor som ”Länge leve den engagerade medarbetaren – men jag vet inte om säljtävlingen är död”. Det måste vara så mycket bättre att hitta medarbetare som känner den passionen och engagemanget som jag och mina kollegor gör på SalesOnly. Tyvärr kan jag inte ta ansvar för IT eller ekonomavdelningen, men vill du som försäljningschef hitta passion och engagemang på säljavdelningen så kan jag lova dig att vi på SalesOnly spenderar hela dagarna med att leta efter de medarbetare som inifrån tar med sig just detta till arbetsplatsen varje dag. Medarbetare som utan mutor från en webbshop hittar ett engagemang.

Nej, de männsikor vi rekryterar ut till våra kunder är passionerade av naturen, de bidrar inifrån med engagemang och de skapar och sprider en kultur som hjälper ditt företag på resan in i framtiden. Så istället för att jobba med folk som behöver skärbrädor eller handdukar för att motiveras så låt oss på SalesOnly hjälpa dig att hitta de människor som ser fram emot sin första arbetsdag på samma sätt som jag gjorde den 10 februari 2016. ”Länge leve den passionerade säljaren – men låt bli min säljtävling”.