Säljare inom SaaS

Saas – en förflyttning för IT-tjänstebolagen

I takt med att många IT-tjänstebolag förflyttat sina tjänster till molnet och lagt om sin affärsmodell till SaaS (Software as a service) har också försäljningens karaktär inom branschen förändrats. Relationsbyggande och kundnöjdhet har blivit allt viktigare aspekter i säljuppdraget då affärsmodellen bygger på prenumerationstjänster – och att enda sättet att säkerställa långsiktig lönsamhet är att vårda kundrelationer och säkerställa att kunderna stannar kvar.

Vad krävs av en bra SaaS-säljare?

SaaS-bolagens försäljning består sällan av standardprodukter utan oftast av större komplexa lösningar samt kundanpassningar med krav på säkerhet, drift etc – något som ställer nya krav på säljare inom branschen. För att lyckas behöver säljaren ha kunskap kring komplex lösningsförsäljning, systemförsäljning och värdeskapande försäljning samt vara konsultativ och sätta sig in i, och förstå, kundens behov i såväl det stora som det lilla. Även om vissa SaaS-bolag fortfarande jobbar med transaktionell försäljning i form av en instegsprodukt för att få igång en prenumeration – är det fortsatt säljarens ansvar att bygga den långsiktiga relationen. Säljaren behöver därför själv och ofta i samarbete med en Customer Success Manager ha en löpande dialog med kunderna för att skapa goda kundrelationer och upprätthålla en hög kundnöjdhet för att säkra stabila intäktsflöden. SaaS-säljaren har många stakeholders både internt och externt och behöver vara en duktig relationsskapare och kommunikatör. Många företag efterfrågar också en pondus och en vana att föra dialog med beslutsfattare samt värdesätter affärsmannaskap och kompetens inom förhandling.

Försäljning inom Saas  viktigt att tänka på

I och med en stor tillväxt av SaaS-bolag på marknaden finns det idag en hög efterfrågan på duktiga SaaS-säljare. Det är kandidatens marknad då komplexiteten i affären gör att kandidaturvalet är begränsat, och företagen konkurrerar om talangerna. För att stärka sin säljorganisation för framtiden inom SaaS krävs individer som förstår helheten, både systemet och de interna processerna, och de externa processerna hos kund. Att säljorganisationen besitter en hög affärsförståelse och goda samarbetsegenskaper såväl internt som externt är avgörande för att skapa ömsesidigt värde i affären – och är en avgörande faktor för att säkra företagets framtida tillväxt.

Om SalesOnly – SaaSbolag

SalesOnly är en verksamhet som enbart specialiserar sig på att rekrytera säljare och säljledningsfunktioner. Vi hävdar att en avgörande framgångsfaktor för hållbar och lönsam rekrytering är att våra rekryteringskonsulter förstår våra kunders affärer. Inom området SaaS har vi samlat några av näringslivets mest kompetenta konsulter på området – allt för att kunna optimera vårt erbjudande och bidra med värde för såväl våra kunder som kandidater.

Duktiga SaaS-säljare är eftertraktade. Därför behöver rekryteringsprocessen hållas agil och snabb – utan att tappa kvalitet. På SalesOnly har vi ett stort och attraktivt nätverk av SaaS-säljare på olika nivåer, från juniora till seniora, samt ledare och chefer.

Rådgivning eller rekrytering? Kontakta oss här

Säljare inom SaaS – vad du får

  • En samarbetspartner som har gedigen kunskap och erfarenhet inom säljrekrytering inom segmentet SaaS.
  • Konsultation kring hur du ska säkra din framtida talangförsörjning.
  • En rekryteringskonsult som har förståelse kring försäljningstransformation i förhållande till branschen

Läs mer om vår rekryteringsprocess och hur vi kvalitetssäkrar vårt urval. Se också vilka uppdrag vi har genomfört för våra kunder genom åren. Kontakta oss om du vill veta mer!

Kontaktpersoner

Kontakta oss