Kandidater berättar

Elin Nassirbakly

Varför jobbar du på SalesOnly?

– Det var en slump att jag kom in i rekryteringsbranschen, men absolut ingen slump att jag kom till WiseGroup och SalesOnly. Jag sökte mig aktivt till bolaget. Jag hade följt dem länge och trodde verkligen på konceptet. Att rekrytera säljare är den svåraste rekryteringen som bolag gör. Det är svårt att kontrollera kunskaper och ännu svårare att kvalificera säljegenskaper. Säljegenskaper går inte att mäta – men går att säkerställa och känna igen med rätt metoder. Att SalesOnly är ett nischat specialistföretag var det som lockade mig. Vidare gillade jag storleken på bolaget och att det var en svensk platt organisation. Sist men inte minst gillade jag Jenny Berges (VD) profil som jag hade tagit del av i media – hon är smart och skarp.

Vad är ditt uppdrag?

– Som försäljningschef är jag ansvarig för att se till att vi uppnår våra försäljningsmål och budget, både på kort och lång sikt. Det är en operativ roll där jag arbetar med egen försäljning – men det är också en strategisk roll där jag jobbar tätt med VD för att sätta upp strategier – vad vi säljer och till vilka. Jag ska bygga upp en säljorganisation och sätta rutiner och strukturer för en gedigen säljstrategi som är hållbar både på kort och lång sikt. Jag har en säljare i teamet och tillsammans jobbar vi mot Stockholm, Göteborg, Malmö och Öresund.

Vad brinner du lite extra för i ditt jobb?

– Jag brinner för samtliga delar av mitt jobb. Jag är så otroligt stolt över det vi arbetar med. Vi hjälper bolag få in rätt människor och framförallt hjälper vi människor hitta sina drömjobb. Vi hjälper människor till roller och bolag där de kan nå sin fulla potential och blomstra. När vi matchar bolag med rätt människa uppstår en win-win-win situation. Det är så häftigt att få vara med och bidra till.

Berätta en minnesvärd kundstory!

– Samtidigt som vi jobbar med stora Large-konton, samarbetar vi även med vassa krispiga Start Ups. Det känns extremt härligt att vara med från scratch och hjälpa ett bolag starta upp sitt första kontor/filial i Sverige och bygga upp deras säljfunktion.

Vad ser du för utmaningar hos dina kunder idag och framöver?

– Utmaningen just nu är att det inte finns tillräckligt många kandidater. Vi ser massor av lediga jobb men att det är en hård konkurrens mellan bolagen. Vårt uppdrag blir viktigt men också tufft – vi behöver lotsa kandidater rätt. Just nu är vi i ett läge på marknaden där det är lite stiltje pga pandemin – de som vågar röra på sig har redan hunnit göra det, andra kandidater vill inte röra på sig ännu utan avvaktar. Samtidigt befinner vi oss i en högkonjunktur och vi ser på bolagen att hösten är en vändning – nu tar många sats och vill gasa, och satsar då på sin försäljning. Det finns en otroligt stor efterfrågan på säljare just nu!

Vad vill du ge för råd till säljchefer/ansvariga för säljorganisationer

– Mitt absolut viktigaste råd är att våga se bortom erfarenhet och kompetens när det kommer till försäljning. När det kommer till säljrekrytering är de mänskliga egenskaperna nummer ett! Kompetens kan man bygga på, erfarenhet kan man skaffa sig – men säljegenskaper är inte alla förunnat. Välj en person med rätt säljegenskaper hellre än en med rätt kompetens. Ofta är HR-chefer beställare och där ser vi ibland ett för stort fokus på tidigare erfarenheter. När det kommer till att rekrytera till säljroller så är mitt råd är att se människan och att se den potential individen besitter.

Vad tror du vi kommer se efterfrågan på för typ av säljroller framåt

– SaaS-säljare är på frammarsch. Många bolag lägger om sin affärsmodell till att sälja mjukvara och lösningar och här ser vi en ökad efterfrågan när det kommer till säljresurser. Tillverkningsindustri samt IT och säkerhet är andra branscher där det är enormt stor efterfrågan på säljare just nu.

Elins tre tips till dig som ska rekrytera säljare:

  1. Se människan i första hand. Mänskliga egenskaper är det primära, kompetens och erfarenhet sekundärt.
  2. Se till personens potential. Individens förutsättningar, vilja och driv är jätteviktiga aspekter, samt om ni är på väg mot samma mål?
  3. Våga testa något nytt. Ta steget utanför comfort zone och utmana dina fördomar!