Försäljningschef / Internationell Sales Manager

Y.Berger & Co AB / Eureka har en intressant historik sedan 60 år, med internationell handel och sedan 10 år egen utveckling och tillverkning av högkvalitativa arbetshandskar – främst till industrisektorn. Vi har specialiserat oss på att utveckla och tillverka kvalitetshandskar som skyddar vid utsatta arbetssituationer och där händer kan utsättas för vibrationer, nålstick, kläm och skärskador mm. Vi är ett lönsamt internationellt företag med ett helt nybyggt – och hållbart! – huvudkontor utanför Mölnlycke, nära Landvetter flygplats. Nu söker vi vår nästa Försäljningschef som vill leda ett mycket kompetent säljteam och själv ansvara för internationella kundkonton. Vår filosofi: Eureka – Safety through progress!

Som vår nästa Försäljningschef och ansvarig för försäljningen nationellt och internationellt, blir du ansvarig för att bibehålla Eurekas årliga tillväxt. Förra året hade vi 34% i tillväxt och framledes ska vi fortsatt öka med 30% om året, förhoppningsvis med just din hjälp! Vidare ansvarar du för att bygga upp en hållbar struktur i gruppens säljarbete, samt skapa och implementera strategiska kundplaner tillsammans med våra nationella och internationella säljare. När du inte arbetar proaktivt med att bredda och utveckla existerande affärer ute hos våra distributörer och återförsäljare utanför Norden, har du alltid örat mot marknaden och är snabb på att identifiera nya affärsmöjligheter och distributörer.

Tycker du att en internationell roll som denna ger dig den utmaning du behöver? Läs vidare! Du kommer att utgå från vårt toppmoderna och miljömedvetna huvudkontor i Mölnlycke men eftersom dina kunder finns utanför Norden, ställer det höga krav på din mobilitet. Räkna med ca 80-100 otroligt roliga och utvecklande resdagar/år. Som försäljningschef rapporterar du direkt till VD Markus Berger och har ett nära samarbete med kollegorna på marknad- & ekonomiavdelningen samt med produktutveckling och logistik.

Vi erbjuder dig

  • en central roll i vårt framgångsrika, expansiva tillväxtföretag
  • chansen att få utveckla ett eget säljteam
  • en intressant tjänst i ett internationellt företag som utmärks av väletablerade kundrelationer med distributörer över hela världen
  • stor frihet under ansvar
  • ett välrenommerat varumärke och premiumprodukter – högpresterande kvalitetshandskar
  • möjlighet att påverka och bidra med struktur, kompetens och dina tankar kring morgondagens försäljning
  • en långsiktig tjänst i ett ambitiöst, glatt och familjärt företag

Om dig – Egenskaper & Erfarenheter

Du drivs av att skapa långsiktiga och professionella affärsrelationer. Du trivs i snabbrörliga, föränderliga miljöer och har ett innovativt och ambitiöst mindset som innebär att du alltid ser nya möjligheter och gör ditt yttersta för att nå uppsatta mål. I en omvärld där utvecklingen går snabbare än någonsin, har du en förmåga att skapa helhetslösningar och koncept hos dina kunder som gör dem framgångsrika tillsammans med oss! Ditt resultatdriv är utmärkande och med ditt engagemang och jordnära förhållningssätt bidrar du till en positiv stämning – externt såväl som internt.

Du har en gedigen erfarenhet som KAM inom B2B-försäljning, samt en strategisk höjd i ditt säljarbete. Vidare ser vi att du har tidigare erfarenhet från internationell försäljning via distributörer. Avgörande för att du ska trivas och bidra i denna roll, är att du har ett genuint tekniskt intresse och självklart sunda värderingar. Som ledare behöver du karaktäriseras av egenskaper såsom lyhörd, analytisk och tydlig, samt med förmågan att prioritera och fatta affärsmässiga beslut.

Krav i korthet:

  • framgångsrik bakgrund av internationell försäljning och KAM
  • goda ledaregenskaper
  • tekniskt intresse och en förståelse för våra kunders vardag, utmaningar och behov
  • ett strukturerat och långsiktigt arbetssätt samt van användare av CRM-verktyg
  • Mycket goda kunskaper i engelska och möjlighet att resa i tjänsten

Meriterande

  • teknisk eller ekonomisk universitetsutbildning
  • branscherfarenhet; skyddskläder eller skyddsskor, alt arbetsmiljö/säkerhet inom industrin
  • erfarenhet av slutkundsförsäljning i kombination av försäljning mot ÅF/distributionsledet
  • övriga Europeiska språk

ANSÖKAN

I denna rekrytering samarbetar vi med SalesOnlys rekryteringskonsult Kajsa Sandén och researcher Amanda Klippinge. Önskas ytterligare information når du Kajsa på 0735-21 65 31 eller kajsa.sanden@salesonly.se, alternativt Amanda på 0765-25 90 54. Urval kommer att ske löpande och, därför ser vi fram emot att ta del av din ansökan så snart som möjligt. Intervjuer genomförs under vecka 35-37. Varmt välkommen med din ansökan!

OM Berger & Co / EUREKA

Y.Berger & Co är ett familjeägt textilföretag med säte i Sverige. Företaget grundades 1959 och är verksamt inom tekniska textilier, skyddshandskar och interiörtextil. Idag finns vårt huvudkontor och lager i Göteborg, Sverige. Vårt försäljningskontor i USA är beläget i Ohio, USA och vår produktion, utveckling och huvudlager finns i Wuxi, Kina. Y. Berger har nästan 60 års erfarenhet av tekniska fibrer, och denna kunskap är basen från vilken vi producerar avancerade textillösningar skräddarsydda för att möta de mest krävande situationerna. Vår utmärkta marknads- och materialkunskap gör det möjligt för våra laboratorier och produktionsanläggningar att implementera ny teknik mycket snabbare och med en högre grad av förfining.

Vårt erfarna säljteam är stationerat i Göteborg, Sverige; och Ohio, USA. För att stödja våra kunder har vi också omfattande produktinformation och e-learning tillgängliga via internet och som en mobilapp

Kontaktperson

Amanda Klippinge

Researcher
Göteborg
+46 (0)76 525 90 54

Kajsa Sandén

Senior Rekryteringskonsult
Göteborg
+46 (0)73 521 65 31