Kundcase

Planacy valde SalesOnly för att kvalificera säljkandidater

Vid rekrytering av säljare inom komplex lösningsförsäljning är det en utmaning att fastställa kompetens och färdigheter. När Saas-bolaget Planacy skulle rekrytera en ny säljare ville man därför ha en rekryteringspartner med specialistkompetens inom just säljrekrytering.

 

“Jag ville ha hjälp att kvalificera någon som levde upp till vår värdegrund och som kunde vara med och driva vår tillväxtresa.” Jimmy Stenqvist Evegård, medgrundare och VD på Planacy.

 

Planacys största utmaning

Planacy är ett svenskt Saas-bolag som genom sin plattform hjälper företag att arbeta mer datadrivet och värdeskapande med processer kring budget, prognos och planering. Bolaget har intagit en ledande position på den svenska marknaden med över 100 medelstora till stora företag som kunder. Omsättningen ligger idag på närmare 14 miljoner med en stark tillväxt.

Jimmy Stenqvist Evegård, medgrundare och VD på Planacy, menar att det alltid är en utmaning att kvalificera säljare – särskilt om man har en annan yrkesprofilsjälv. När Planacy stod inför utmaningen att ta in en ny säljare tog han därför kontakt med SalesOnly.

Hjälp med att fastställa säljkandidaters kompetens

“I och med att jag själv har en annan bakgrund än renodlad sälj behövde jag hjälp med att kvalificera säljkandidater. Jag insåg att jag behövde en rekryteringspartner med spetskompetens inom just säljrekrytering.”

Då Wise Group är en kund till Planacy kände Jimmy till SalesOnly sedan tidigare. I jämförelsen med andra rekryteringsföretag uppskattade han SalesOnlys spetskompetens inom säljrekrytering och deras forskningsbaserade arbetssätt.

“Jag fick tidigt i processen ett starkt förtroende för både Jenny Berge, VD på SalesOnly och Miléne Strömqvist som var vår rekryteringskonsult i processen. De var otroligt enkla att ha att göra med – proaktiva och transparenta i alla dialoger. Och levererade det de lovade.”

Uppskattade metoder genom hela processen

Enligt Jimmys erfarenhet kan det vara utmanande att få tag i bra säljare genom att endast utannonsera en ledig tjänst.

“De säljare som är bra behöver inte söka jobb – de har redan jobb och söker därför inte själva när man lägger ut en annons. Så för att hitta de bästa behöver man aktivt leta efter dem. Jag ville ha hjälp att kvalificera någon som dels levde upp till vår värdegrund – men som också kunde vara med och driva vår tillväxtresa. Där upplevde jag att SalesOnly hade ett bra koncept i hur de angrep hela processen. De gjorde ett gediget arbete i att kartlägga våra behov och utförde under urvalsprocessen färdighetstester med alla kandidater. Detta gav mig ett bra beslutsunderlag, och det hjälpte oss att fatta rätt beslut.”

En trygghet i att kompetens och egenskaper verifierats

“SalesOnly hjälpte mig hitta tre otroligt bra kandidater. När vi sedan hade valt vår slutkandidat kände vi en trygghet inför att han skulle börja eftersom kompetens och egenskaper verifierats utifrån kvalificerade tester. Nu när han är på plats ser vi också att hans faktiska egenskaper överensstämmer med de resultat av testerna som gjordes av SalesOnly initialt.”

“Rekrytering är dyrt, felrekrytering är dyrare”

Jimmy nämner att det inte är en självklarhet för företag i Planacys storlek att samarbeta med rekryteringsföretag för att tillsätta nya tjänster, då många vill hålla nere kostnaden.

“Företag i vår storlek ryggar ibland tillbaka för den kostnad det innebär att använda en rekryteringsfirma. Att rekrytera inom sitt nätverk klarar man själv – men att hitta bra kompetens utanför sitt nätverk är svårare. Mitt tips är egentligen att bolag även i vår storlek inte ska vara för snåla. Det kostar att få kvalificerade slutkandiater – och det är värt det i slutändan. Alternativet – att riskera en felrekrytering – är dyrare.”