Affärsinsikter

10 år med SalesOnly: Därför är vi fortfarande marknadsledande

För snart åtta år sedan klev jag in genom dörrarna till det vi kallar Wise building, full av förväntningar, pirr i magen och fast besluten om att vara med att utveckla och påverka rekryteringsbranschen – till det bättre!

Jag kom in med över 25 års erfarenhet av sälj, service och ledarskap i olika befattningar. Jag kom även in med erfarenhet av att vara beställare av rekryteringsuppdrag. Vid flera tillfällen kände jag mig provocerad av ett flertal rekryterare som hade 30 minuters möte med mig och sedan påstod att de visste “precis” vad jag och min verksamhet behövde. Resultatet blev nio av tio gånger fel.

Detta ville jag vara med att ändra på. Det jag även insåg senare är att det dessutom behövs träning i att bli en bättre beställare – det är ju inte kund mot leverantör utan det är ett gemensamt partnerskap där ett rekryteringsbolag arbetar med att hitta det mest viktiga ett bolag har – människorna!

”Jag vågar påstå att detta är fel”

Idag talar många om att digitaliseringen kommer ta över hela rekryteringsbranschen, jag vågar påstå att detta är fel. Människor vill möta människor. Att arbeta med rekrytering idag är de facto likställt med att vara managementkonsult. Vi behöver sätta oss in i de verksamheter vi ska hjälpa – på riktigt. Vi behöver förstå bolagens strategiska riktning, beteenden, värderingar, kultur, strukturer, riktning, ledarskapsfilosofi etc. Vi vill och ska arbeta långsiktigt. Vi kan kanske uppfattas lite “krävande” att arbete med och det passar såklart inte alla. Men de som vill, precis som vi, vara hållbara, långsiktiga, hålla en hög kvalité och ha kul – de bolagen vill vi arbeta med! Vi är i mångt och mycket en transformationspartner som skapar samhällsnytta.

Tio år som specialister inom vår nisch

Idag fyller SalesOnly tio år, idag skulle vi ha haft fest med pompa och ståt men en pandemi kom emellan och vi ha fått säga adjö till många skickliga och begåvade kollegor. Nu när vi går in i vårt 10:e år kan vi se tillbaka med tillförsikt på dessa fem månader. Trots att det varit stentufft och är fortfarande så kan jag med stolthet titta på min organisation. Vi är specialister inom vår nisch, vi har hållit den linjen och kommer så att fortsätta. När allting såg nattsvart ut – fortsatte vi att bygga relation för att se hur vi kunde hjälpa såväl kund som kandidat. Idag kommer flera av er tillbaka – ni vill göra affärer med de som bryr sig om och förstår.

Vi har medarbetare som förstår försäljning – på riktigt. Försäljning är svårt, försäljning rör sig och utvecklar sig vilket i sin tur kräver sin man eller kvinna. Därför ha vi de skarpaste konsulterna, därför arbetar vi faktabaserat kopplat till forskningen – detta är vi ensamma om inom vår nisch.

Målet: Skarpaste konsulterna och nöjdaste kunderna

Mitt mål med SalesOnly är att vi ska fortsätta vara marknadsledande, vi ska fortsätta vara det där bolaget som levererar det högsta värdet till såväl kund som kandidat. Vi ska ha de skarpaste konsulterna i branschen. Vi ska ha de mest nöjda kunderna och vi ska fortsätta hjälpa våra kandidater till deras drömyrken. Tack alla kunder och kandidater för ert förtroende och GRATTIS till oss på 10-årsdagen som vi firar med att ge 10% på alla våra tjänster under hela augusti och september.

Kontakta oss här för att få ta del av rabatten>

Denna text är en krönika från 2020 av Jenny Berge, vd på SalesOnly.