Kundcase

Customer Success Manager till ILT Inläsningstjänst

När ILT Inläsningstjänst skulle göra en stor förflyttning på marknaden behövde de en Customer Success Manager inom EdTech. En roll som var svår att hitta rätt kandidater till – framför allt på egen hand. I det här kundcaset får du höra Lotta Fransson, Head of Customer Success, som med hjälp av SalesOnly kunde hitta rätt person för tjänsten. 

ILT Inläsningstjänst utvecklar tjänster som passar såväl förskola som vuxenutbildning och bidrar till att ge alla elever likvärdiga förutsättningar att klara skolan. Det handlar om inlästa läromedel, lättlästa böcker, filmer och guider på flera språk samt utbildningar och tester för kartläggning av dyslexi. Smarta tjänster som gör vardagen lite lättare för dig som arbetar i skolan.

Någon som kunde ta kundansvar

För drygt ett år sedan anställdes Lotta Fransson som Head of Customer Success för att göra en förflyttning inom organisationen – från att vara en utbildningsorganisation till en organisation inom Customer Success. Under denna förflyttning insåg Lotta att de behövde en Customer Success Manager. En person som helst redan jobbade som Customer Manager, gärna inom EdTech, och som kunde ta ansvar för de kunder som redan fanns.

Svår roll att hitta

Arbetet går ut på att man ska jobba proaktivt med kunderna genom att hela tiden ha en dialog och vara kundens röst inne på företaget.

ILT:s övergripande mål är:

  • Nöjda kunder
  • Proaktiv kundvård
  • Nätverksbyggande i kommuner

Eftersom EdTech-branschen inte är så omfattande än insåg Lotta ganska snabbt att det här var en svår roll att hitta. Att ta hjälp av ett rekryteringsföretag var därför en självklarhet för henne. “SalesOnly kom snabbt på tal eftersom vi hade samarbetat tidigare, men eftersom de bara arbetar med roller inom försäljning så var inte min första tanke att vi skulle anlita dem för detta uppdrag”, säger Lotta.

Det ändrades ganska snabbt eftersom SalesOnly hade bra koll på ILT och vilka de var, så Lotta bestämde sig till slut för att ta ett möte med en senior rekryteringskonsult på SalesOnly.

Fick en tydlig bild av behovet

I mötet fick Lotta förklara vad ILT var och utifrån det kunde rekryteringskonsulten börja leta efter bra kandidater. Han identifierade vilket behov ILT hade och trots att branschen är smal så hittade han tre olika kandidater, där Lotta valde att gå vidare med en. Rekryteringskonsulten kunde sätta ord på personlighetstyper, förmågor och kunskap, vilket gjorde det lättare för Lotta att förstå vad hon letade efter.

”Snabb och smidig process”

“När vi kickade igång så var det en väldigt snabb och smidig process, från början till slut. I mitten av juni träffade vi rekryteringskonsulten, direkt efter sommarsemestern träffade jag kandidaterna, och i slutet av augusti hade vi signat en Customer Success Manager” säger Lotta.

Lottas tips till andra som letar efter kandidater som är svåra att hitta: 

  • Hitta rätt rekryterare! Det behöver inte vara någon som är specialist på just den rollen du söker. Det viktiga är att det är en people person som är öppen och bra på att ställa frågor.
  • Var tydlig med vad du söker, framför allt roll och ansvar.
  • Våga tänka annorlunda kring personen. Den du tror du behöver kanske inte alltid är den du anställer i slutändan.

Vill du veta mer om vilka uppdrag vi på SalesOnly hjälper till med? Kontakta oss!