Kundcase

IMI Hydronic Engineering AB fick rätt person på rätt plats

Skriven av SalesOnly | May 16, 2022 11:42:48 AM

IMI plc är en brittisk, global teknikkoncern med tre divisioner: IMI Hydronic Engineering, IMI Precision Engineering och IMI Critical Engineering. IMI Hydronic Engineering är experter på hydroniska system och utvecklar VVS-produkter för energieffektiv och smart inomhuskomfort i alla typer av byggnader. De har kontor i Stockholm, Göteborg och Ljung och drygt 30 personer i sin svenska säljorganisation.

“Det krävs ibland en del detektivarbete”

En säljare kallas internt för försäljningsingenjör eller projektsäljare. Säljarna behöver ha en god teknisk förståelse, vara relationsbyggande, serviceminded och flexibla menar Henrik och Petra. Eftersom de rör sig mellan många olika projekt varierar det ofta vem som är ansvarig.

“Det krävs ibland en del detektivarbete för att faktiskt hitta beställaren i projekten. Säljarna måste därför vara flexibla och även kunna prata med olika personer på rätt sätt och se vad som driver just deras affär”, förklarar Henrik.

Vikten av en rekryteringskonsult med bakgrund inom sälj

Det var när IMI Hydronic Engineering behövde en utesäljare som tanken om att ta in extern hjälp väcktes. Petra och Henrik började då se över olika leverantörer. Petra hade tidigare varit i kontakt med Wise vilket var en avgörande faktor för att SalesOnly blev en av de utvalda leverantörerna.



“Miléne på SalesOnly stack ut, och vi ville att just hon skulle rekrytera åt oss. Hon gav ett proffsigt intryck och förklarade tydligt hur hon jobbar. Att hon med sin säljbakgrund känner till den roll hon rekryterar till utan och innan var också viktigt för oss”, säger Petra.

En utesäljare tillsattes och ett effektivt samarbete drog igång

Efter att IMI Hydronic Engineering bestämt sig för att gå vidare med SalesOnly diskuterade de tillsammans tjänsten och tog fram en kravspecifikation och annons. SalesOnly tog sedan fram några väl valda kandidater som Henrik och Petra träffade. Även Henriks chef träffade kandidaten som en extra validering. Det resulterade inte bara i ytterligare ett par ögon, utan även att kandidaten fick lära känna företaget ur ett större perspektiv.

Ett gott samarbete var därmed igång och sen gick det snabbt. Vad som inleddes med en rekrytering av en utesäljare har bara det senaste 1,5 året resulterat i åtta rekryteringar av utesäljare, innesäljare, en innesäljchef och en pågående rekrytering av en Business Development Manager.

Konkurrensutsättning är en central del i rekryteringen

En viktig aspekt av rekryteringsprocessen för IMI Hydronic Engineering har varit konkurrensutsättning. Många på företaget träffar mycket folk och säljarna kommer ofta med tips på bra kandidater. Men det är samtidigt viktigt att undvika kompisrekryteringar och säkerställa opartiskhet.

“Om vi får tips på en person måste den ändå ställas mot andra kandidater. Mångfaldsperspektivet är viktigt för oss och en kandidat ska gå igenom flera instanser. Det kostar oss mer, men är värt det för att säkerställa en korrekt och trovärdig process,” säger Petra och Henrik fyller i:

“Även om det är någon jag känner, eller en person som någon annan säljare rekommenderar, är det inte säkert att det är den bästa personen för oss. Det känns väldigt tryggt att ha checkat av vad som finns ute på marknaden.”

“Du slipper ligga sömnlös om nätterna”

Petra och Henrik upplever efter intervjuer med kandidater att deras bild ofta stämmer överens med den bild SalesOnly har. Henrik uppskattar det tighta samarbetet där flera personer är med och enas om en och samma kandidat.

“Det gör att du slipper ligga sömnlös om nätterna och fundera på om vi valde rätt. Är vi 2-3 personer som tycker att vi hittat en bra person så mår du bättre och känner dig mycket tryggare.”

Varje gång ett behov har uppstått efter den första rekryteringen har IMI Hydronic Engineering kontaktat SalesOnly direkt som blivit deras förlängda arm och en pålitlig partner.

“Vi har en öppen och ärlig dialog och får snabb support. SalesOnly marknadsför oss också på ett bra sätt inför potentiella kandidater. Vi märker att personer som kommer till en första intervju med oss oftast är väldigt taggade, och det är deras förtjänst,” avslutar Petra.

Om du vill veta mer om SalesOnly och hur vi skulle kunna hjälpa dig – kontakta oss!