Affärsinsikter

Hollywoods säljare

Säljyrket kräver kunskap, mod, uthållighet, argumentationsförmåga och fantasi. Vi har hittat några bra exempel på det från drömfabrikens filmer och TV-serier.

Ett trevligt tonläge: Wolf of Wall Street (2012)

Vi börjar med röstläget och tonfallet. Det är egentligen grundläggande social kompetens. Om vi vill bli positivt bemötta av främlingar så bör vi ha en entusiastisk och positiv ton. Det spelar ingen roll hur bra produkten och argumenten är. Om du inte får motparten att tycka om dig så kommer du ändå inte långt.

I den här scenen kallringer den ökände börsmäklaren Jordan Belfort i Scorseses Wolf of Wall Street, i syfte att sälja penny stocks. Som slipad säljare är han förstås oerhört medveten om hur hans röst ska låta för att förmedla trovärdighet, entusiasm och likeability. Leonardo di Caprios gestaltning är – förstås – graciös och precis.

OBS: Ni som sett filmen vet att Jordan Belfort i övrigt inte är någon förebild. Efter avtjänat fängelsestraff är han idag en populär föreläsare – och förtjänsten går till de som förlorade pengar på hans aktietips.

Enastående leverans av förkrossande argument: Erin Brokovich (2000)

Även om den inte visar en säljsituation så är scenen nedan ett bra exempel på hur avgörande det är att ha förberett riktigt bra material. Den ensamstående mamman Erin Brokovich får mot alla odds ett jobb på en advokatbyrå. Väl där drar hon igång en grupptalan mot ett energiföretag som förgiftat ett landområde. I scenen nedan försöker företaget få till en förlikning med ett ”generöst” erbjudande till de utsatta människor som blivit förgiftade.

Lärdomen från Brokovichs lame ass offer-monolog, som för övrigt är så välskriven att den framkallar rysningar, är att förbereda sig väl med sina allra bästa argument. Och sedan leverera dem så slagkraftigt och kärnfullt det bara går.

Man måste för övrigt bara älska Julia Roberts i denna scen.

Ta tjuren vid hornen: The pursuit of happiness (2006)

En misslyckad investering gör att Chris Gardner förlorar pengar, jobb och fru. Han tvingas bo på gatan med sin son samtidigt som han kämpar som obetald praktikant hos en aktiemäklare.

Klippet illustrerar dels vikten av motivation och offervilja men framförallt vikten av att ta tjuren vid hornen och bara köra på – och ringa direkt till vd:n på det fina företaget.

Hur man INTE ska göra: Glengarry Glen Ross (1992)

Här kommer ett exempel på hur man INTE ska göra. Alec Baldwins karaktär ”motiverar” sin personal genom att hota med sparken. Den som lyckas belönas med en Cadillac. Mer behövs tydligen inte för att åstadkomma hållbara resultat.

Det är ju precis tvärtom. I ett alltmer komplext tjänstesamhälle behöver hela organisationen odla en positiv säljkultur. Säljet är inte den ensamma säljarens ansvar. Snarare är säljaren den som har bäst förankring utanför organisationens väggar och som med sin kunskap om kundernas behov bör styra verksamheten.

Klippet nedan är därför ren fantasi och fiktion. Se det och funderare över varför det är så.

En stark bild: Peggy Olsens Burger Chef-pitch i Mad Men (2014)

Don Drapers protegé Peggy Olsen har designat en kampanj åt en hamburgerkedja. Vanligtvis är det Don som pitchar byråns idéer men här vill han, mot Key Account Managerns vilja, att Peggy ska göra det.

Det är dagen efter den första månlandningen och Peggy tar sin utgångspunkt i denna starka upplevelse av samhörighet och förundran. Klippet visar hur effektivt det är att måla upp en känslomässigt stark bild för sina åhörare. När hon väl kommer till den slogan byrån myntat har hon redan sålt sin idé.