Affärsinsikter

Branscher i förändring

I torsdags hade vi ett givande event i Göteborg där ca 100 kunder till Wise Group kom och diskuterade olika förändringsprojekt vi alla befinner oss i. Likaså pågående förändringar och trender i näringslivet.

Vi diskuterade alltifrån omorganisation, branschglidningar, kompetensomställning, svårigheten i att hitta specifik eller helt ny kompetens, försäljning, mångfald och automatisering. Som koncern samarbetar vi med många olika företag som genomgår större omställningar för att effektivisera, utvecklas, vara attraktiva för människor med olika kompetenser och bakgrunder och möta marknadens krav, t ex i en hårt utsatt bransch, dvs där många företag vill ha samma sak. Vi ser även bolag som varken vill eller kan förändra alls.

Nytänkande och mod är viktigt, det finns många möjligheter och lösningar.

Frågeställningar och projekt vi på SalesOnly ofta arbetar i med våra kunder är olika typer av transformation inom försäljning. Affären; köplogiker förändras i takt med teknikutveckling och mognadsgrad på marknaden, innebärande att säljlogiker/metoder behöver ställas om. Det räcker inte längre med att bara öka farten.

Vi ser idag hur traditionell försäljning upplevs allt mindre värdeskapande hos kunder och att företag kan öka sin rörelsemarginal genom att transformera försäljningen mot någon av extremerna; transaktionell eller komplex säljlogik. Eller rentav båda!
Det ställer helt andra krav på säljfunktioner och märks också på kandidatmarknaden; tillgänglighet, kompetenser, urval, likaså hur kandidaterna själva väljer arbetsgivare förändras. Även uppfattningar om ”rätt” kandidater och ”rätt” jobb och arbetsgivare skiljer sig markant idag.

Budskapet från oss är att förändring måste inte vara svårt. Bättre att starta med någon mindre framtidsanpassning, än att inte göra något alls.

Några tips på frågor (som du kanske redan ställer dig och din organisation):

  • Hur går affären – ökar försäljningen eller sjunker den? Eller går processerna långsammare?
  • Kan vi fortsatt agera likadant som förr i vår försäljningsmetodik?
  • Hur vill kunder köpa idag och hur hjälper vi dem blir mer effektiva och framgångsrika?
  • Är vi själva effektiva utifrån de möjligheter som finns?
  • Vilka unika värden bidrar vi med?
  • Är vi attraktiva som arbetsgivare för alla våra säljare och lockar vi nya kompetenser?
  • Vilka kompetenser inom försäljning är avgörande idag och framåt?
  • Om allt förändras men inte vi, hur påverkar det vår försäljning och attraktionskraft om ett år?

Några tips som du säkert redan känner till och arbetar efter:

  • Omvärldsbevaka objektivt, utmana dig själv och din organisation, läs annat än det du gillar att läsa. Reflektera. Vilka trender kan ni göra spinn på?
    (Läs gärna boken Supertrenderna)
  • Ta hjälp i starten för att komma igång med t ex försäljningstransformation
  • Benchmarka – hur gör andra och vilka erfarenheter finns?
  • Börja smått, sätt mål och involvera hela din organisation

Dela gärna med dig – vilken typ av förändring genomgår, eller skulle ditt bolag behöva göra? Tveka inte att höra av dig om du behöver bollplank/rådgivning för optimering av din säljorganisation. Hör av dig här så diskuterar vi gärna mer!

Författare: Anna-Maria Engdahl, Senior rekryteringskonsult, anna-maria.engdahl@salesonly.se, +46 (0)76 000 18 67