Inre motivation

”Vad driver dig att jobba med försäljning?” Den frågan ställer vi alltid till de kandidater vi träffar. Vi har märkt att det finns lika många svar på den frågan som det finns säljare i Sverige. Det finns inget rätt eller fel svar, men det är en otroligt viktig fråga som tillsammans med andra faktorer är avgörande för var en person passar.

Vilka är dina drivkrafter?
Vissa drivs av att tjäna pengar och belönas, andra av att göra ett bra jobb och en tredje av den sociala kontakt som ett säljjobb innebär. En del drivs av att vara värderingsbärare och representera ett starkt varumärke genom att sälja deras produkter/tjänster och en del drivs av att ringa i säljklockan. Oavsett vilken drivkraft eller motivator som du har, är det avgörande i sammanhanget att det är knutet till en inre motivation för att du ska kunna bli en riktigt framgångsrik säljare. Det är om möjligt ännu mer avgörande att du är medveten om vad som motiverar och driver dig.

Vikten av en egen inre motor
Några av de motivatorer vi nämner ovan, som att tjäna pengar, kan vid första anblicken kännas som om personen snarare drivs av externa motivatorer än interna. Det må så vara, men det avgörande är att kraften och energin kommer inifrån, eftersom det krävs ett otroligt tålamod, hårt jobb och passion för att nå den där höga provisionen. Du måste ha en stark, inre motor som hela tiden talar om för dig varför du är där du är och vart du är på väg när du tappar en affär eller när ingen svarar när du ska boka möten, annars finns risk att du ger upp. Hur håller man då den här starka motorn igång, dag efter dag, månad efter månad, år efter år? Vår övertygelse är att du måste göra saker och ting för din egen skull och skapa en mening för dig själv, kring varför du gör det du gör. Du måste med andra ord vara sann mot dig själv.

Var dig själv!
För att kunna vara sann mot sig själv krävs det att du befinner dig i en kontext där du tillåts vara dig själv och där det finns förutsättningar i form av struktur och kultur för dig att lyckas, samt att du kan identifiera dig med företaget på något sätt. Om du ska kriga för att sälja deras produkter/tjänster och representera ett bolag helhjärtat är det absolut nödvändigt. Dessa faktorer, tillsammans med hög säljaktivitet, är några av de mest avgörande faktorerna för vad som gör att en säljare lyckas. Det är därför det är så viktigt att vara medveten om sina triggers och motivatorer för att kunna hamna rätt och ta rätt steg i säljkarriären.

Tänk efter före
Tänk dig för innan du byter jobb enbart för att de erbjuder två tusenlappar mer i månaden, eller går tillbaka till din gamla arbetsgivare för att denne ger dig tre tusen extra i lön varje månad trots att du är urless på jobbet och egentligen vill vidare, trots att din drivkraft kanske är att tjäna pengar. För poängen är att du troligtvis ändå inte kommer göra ett bra resultat och därmed inte tjäna några stora pengar om din inre motor börjar skära och rosta på grund av att du inte följt din inre kompass och gett dig själv rätt förutsättningar att lyckas.

Vad är viktigt för dig?
Ibland kan det vara så att man behöver ta ett säljjobb som egentligen inte är ens drömjobb, till exempel om man är i början av sin säljkarriär och saknar erfarenhet. Då kan det vara svårt att känna att man är totalt sann mot sig själv i den säljroll man måste axla initialt. Det finns goda möjligheter för dig att lyckas ändå så länge minsta gemensamma nämnare mellan dig och bolaget finns där: kanske är en det en motivator för dig att jobba i ett bolag där det finns stark säljkultur eftersom du triggas av att vara bäst? Genom att välja ett företag med en sådan säljkultur skapar du rätt förutsättningar för att kunna prestera bättre och lyckas eftersom det främjar din inre motivation, snarare än om du skulle hamnat på ett kontor där du hör klockan ticka. Genom att ha det mindsetet skapar du en långsiktig och framgångsrik säljkarriär.

Även om man känner till sina egna drivkrafter kring varför man jobbar med försäljning kan det vara svårt att veta vad det bästa nästa steget är i sin säljkarriär– det finns ju så oändligt många företag och det är svårt att känna till deras kultur och förutsättningar enbart genom att läsa en platsannons. Det är då vi på SalesOnly finns här för dig! Eftersom vi satt oss in i kundens (arbetsgivarens) affär, förutsättningar och kultur när vi träffar dig, kan vi vara konsultativa och matcha rätt just dina motivatorer, drivkrafter och kompetenser med rätt säljroll.

Hjälp oss att hjälpa dig vidare i din säljkarriär genom att bli medveten om vad din inre motor behöver för bränsle!