Hur bra kontaktnät har du?

I dessa dagar pratar alla om nätverk. Personliga nätverk, professionella nätverk, affärsnätverk, – listan kan göras lång och kanske till och med tjatig. Medier och coacher uppmanar oss ständigt till att skapa nya kontaktytor, mingla och ”bygga sitt personliga varumärke”. Vad är det egentligen för vits med dessa nätverk? Varför kan man inte bara köra sitt eget race och fokusera på sig själv? Well, let’s face it: om du jobbar med försäljning är det människan du gör affärer med och inte företaget i sig.

Ken Skoog, affärsutvecklare för Wise Group sa för en tid sedan något som vi bär med oss: det finns ingenting som heter b2b försäljning. Det enda verkliga är i2i försäljning, det vill säga försäljning som bygger på att två individer gör affärer tillsammans.

Våga ta av skygglapparna!
Om du dessutom har skygglapparna på och inte tar tillvara på möjligheten att träffa nya människor som ger dig nya perspektiv, är chansen mindre att du får en ny insikt och utvecklas. Med andra ord blir du mer framgångsrik i din försäljning om du på något sätt har en relation till den potentiella kunden. Okej, kanske det kan vara en idé med dessa nätverk ändå, tänker du. Behöver de delas upp i det oändliga mellan privata och professionella nätverk, är du nästa fråga. Nej, om du frågar mig. Satsa istället på ett Livsnätverk.

Var sann mot dig själv!
Det handlar till stor del om att vara sann mot sig själv i alla sammanhang och att se att dina olika sidor gör dig komplett som människa istället för att de ska vara en motsättning som gör att du tvingas dela upp dig själv i en privat sida och en yrkesmässig. För poängen är att du aldrig vet vart eller i vilket av dina nätverk som nästa möjlighet till utveckling och framgång finns: vem vet, kanske din kursare Kalle just blivit IT chef och behöver implementera en ny kommunikationsplattform och du själv är säljare på Projectplace. Bingo, om du har tagit dig tid att underhålla relationen med honom. Tråkigt, om du avbokat den där catch-up lunchen fem gånger och bortprioriterat honom gång på gång trots att du tycker att han är fantastiskt rolig att hänga med. Principen gäller såklart inte bara försäljning utan livet i stort: kanske är det när du ser att din mosters nye mans son uppdaterat sin jobbposition på LinkedIn som en ny tanke föds hos dig att du är ämnad att ta en helt ny riktning i livet och släppa taget om det gamla.

Utsätt dig för nya personer och situationer
Om du ser till att ha många olika sorters personer i ditt livsnätverk, utsätta dig för nya situationer och underhålla relationer kommer summan tillslut bli större än ekvationen. För magiken finns i mötet med andra människor, individer gör affärer med individer och vi blir starka, kreativa personer i samvaro med andra.

Kanske är det inte så dumt ändå det här med nätverk?