De mest framgångsrika säljarna är ”ambiverta”.

Det har länge pratats mycket om att människor är antingen introverta eller extroverta – och att båda dessa personlighetstyper har sina styrkor och svagheter. Men det finns också en tredje kategori som ofta glöms bort: De ambiverta. Denna grupp kännetecknas av harmoni och balans mellan introversion och extroversion. Mycket talar för att de ambiverta är de bästa säljarna – de kan ta plats och stå i centrum, men vet också när det är läge att ta ett steg tillbaka och bara lyssna. Känner du igen dig?

1. DU VÄLJER VAD DU LÄGGER TID PÅ
Vissa sociala sammanhang ger dig energi, medan andra tömmer dig på energi.

2. IBLAND VILL DU VARA ENSAM, IBLAND UTTRÅKAD
När du är ensam kan du bli uttråkad och vilja gå ut för att socialisera med vänner, men när du är ute bland folk kan du känna en längtan efter egentid.

3. DU UPPFATTAS SOM INTROVERT ELLER EXTROVERT
Det beror på att du varierar ditt beteende enligt vem du umgås med och i vilket sammanhang ni träffas.

4. TYST I STÖRRE SÄLLSKAP, STÅR I CENTRUM I SMÅ GRUPPER
Du föredrar att diskutera med några personer åt gången, snarare än mingla i stora grupper. Du har inget emot att stå i centrum, så länge det inte varar för länge.

5. DU OGILLAR SMALL TALK Du är inte den som älskar eller hatar small talk, men du tycker att det kan bli långtråkigt att delta i diskussioner som du egentligen inte bryr dig om.

6. DU ÄR SELEKTIV MED RELATIONER Det är viktigt att dina vänner verkligen förstår vem du är som person, därför är du väldigt selektiv när det kommer till dina vänskapsrelationer.

7. DU HAR OLIKA TYPER AV VÄNNER Dina vänner kommer från olika sociala sammanhang och kan ha vitt skilda intressen.

I denna blogg har vi hämtat fakta från vår samarbetspartner ProSales som arbetar med forskning, analyser och vägledning av chefer inom B2B på vägen mot framtidens marknad och försäljning. I vårt dagliga arbete så använder vi deras forskning för att analysera marknaden och köplogiker och deras modeller för att identifiera beteenden och egenskaper som kännetecknar framgångsrika säljare.

Författare: Henrik Larsson-Broman, Föreläsare, Forskare, Författare, Trendspanare, henrik.larsson-broman@prosales.se.