80% av alla köpbeslut startar med en Googlesökning!

Teknikens framfart är som autobahn där vi febrilt försöker anpassa oss och uppmärksamma nya trender – innan någon annan hinner före. Tekniken möjliggör en ständig och obegränsad tillgång till information. Och ställer krav på en ständig informationsinhämtning, framförallt i rollen som säljare.

Vi utmanas ständigt i att utveckla och anpassa våra produktportföljer efter kundernas behov. Näringslivets inköps och- beslutsprocesser blir allt mer komplexa och involverar fler personer än tidigare. Som en följd jobbar de flest bolag i framkant med digitala verktyg för att optimera och effektivisera sin verksamhet i syftet skapa ökad lönsamhet.

En tidigare chef som jag fått förmånen att arbeta med under många år sa i början på min säljkarriär, ”en säljare ska kunna prata”. En tid därefter sa han ”en säljare ska både kunna prata och lyssna”. Idag säger han, ”en säljare ska kunna prata, lyssna och förstå”.

Min erfarenhet är, att oavsett att vilken affär du än driver, måste försäljningsprocessen syfta till att kundens upplevelse ska vara ”Det var att enkelt ta beslut – det var enkelt att köpa” – säljarens roll är att underlätta kundens vardag.

Med detta i bakhuvudet; Hur ser förväntningarna ut på dagens säljare? Hur påverkas säljarens vardag när målgruppens beslutsfattare är extremt välinformerade, redan innan kundbesöket ägt rum?  Hur kan säljaren skapa möjlighet att vara delaktig redan i kundens informationsinhämtning? Hur behöver företag strukturera sina säljorganisationer och sin kundbearbetning?

Hur gör ni? Vilka insatser behöver ni göra för att mäkta med? Hur behöver ni förhålla er till informationsflödet? Är inte försäljning och marknad idag helt beroende av varandra?

Väl värt att fundera över, vilket kom först, vår efterfrågan av information eller Google?