3 tips från experterna hur du lyckas med rekryteringen!

Vilka vanliga misstag bör du undvika när ditt företag behöver rekrytera? Och vad kan du locka med när nyckelpersoner hoppas på högre lön än du kan ge? Här är tips från tre rekryteringsproffs.

Ditt företag har nått den punkt där ni inte kommer framåt utan att vara fler som drar lasset. Men hur får du de vassaste talangerna att vilja jobba för just er? – Räkna med att kandidater ställer mycket mer djupgående frågor om er kultur och era värderingar idag. De kommer dessutom att ha gjort sitt förarbete och ha kollat upp ditt företag, konstaterar Charles Sinclair, vd för Oddwork som är specialister inom employer branding och rekrytering.

Charles Sinclair har själv lotsat sitt företag genom rekryteringsdjungeln de senaste åren då företaget växt från två till 25 personer i Göteborg och Stockholm.
– Rekrytering handlar väldigt mycket om att matcha personlighet och företagskultur idag. Driv och ambition kan överskugga meriter i cv:t. För egen del har Oddworks hittat ett sätt att stå ut ur mängden för att locka duktiga medarbetare till sig – genom att sponsra extremsport. Bland annat surfare och wingsuit-atleter kastar sig ut från berg i ekorrdräkt. Nyligen utförde Oddworks altlet Anton Squeezer ett världsrekordhopp i Jungfrauregionen i Schweiz.

– Ett annat exempel på employer branding i praktiken är en rörfirma i Malmö, Rörläggaren, som ringade in att majoriteten av rörmokarna i området kände varandra och öppet diskuterade och jämförde löner och förmåner. Företaget noterade också att de flesta var fotbollsintresserade och gick därför in som sponsor för Malmö FF, med målet att också starta ett fotbollsgymnasium med yrkesinriktning.

 Så får du talangerna intresserade

För den som redan tycker att tiden är knapp och att säljet känns viktigare, finns det ett enkelt steg för att ändå börja arbetet kring hur talanger borde se på företaget. Charles Sinclair har ett konkret starttips:
– Om du redan har medarbetare – ta reda på vad som gör att de känner sig motiverade att gå till jobbet. När känner de sig som mest stolta att vara en del av ditt företag? I deras berättelser hittar du den röda tråden. Det är detta du måste förstärka. Det är grunden till att identifiera och skapa ert EVP – employer value proposition. Er företagskulturella värdegrund.
För den som anställer för första gången finns ett annat konkret startsteg för att skapa en plan för att locka talanger:
– Läs in dig på Ultimate list of employer branding statistics, skapad av Linkedin, om hur talangmarknaden förändras just nu. Boka sedan in ett möte med din ledningsgrupp och gör upp en plan för er rekrytering och hur ni kan börja arbeta med ert employer brand och sticka ut ur mängden, säger Charles Sinclair.

Avhoppsfrekvensen ökar bland talanger

Det finns samtidigt en viktig hake där, i bilden som du målar upp av ditt företag och varför talanger borde söka sig till er, konstaterar Ulrica Ekeroth, vd för SalesOnly, rekryteringsspecialist med fokus på säljorganisationer. Avhoppsfrekevensen, det vill säga när kandidater fått ett faktiskt jobberbjudande i en ansökningsprocess, har ökat tydligt under det senaste året, konstaterar hon.
– En av de vanligaste fallgroparna – ett jättevanligt fel – är att du inte är tydlig nog med vad ditt erbjudande är: vad får talangerna hos er? Nästan ännu värre är det, om det du målat upp inte stämmer med verkligheten, tillägger Ulrica Ekeroth som alltid rekommenderar grundare att hitta någon som fungerar som ett ärligt och tufft bollplank.
– Fel självbild är så vanlig. Alla lever i sin egen lilla bubbla. Ta någon som inte tänker som du och låt dem utmana er, både när det gäller vad företagets styrka i rekryteringar är och till exempel när det gäller dig som grundare, vad du lägger din tid på.

För lång kravlista vanlig fallgrop

En annan vanlig fallgrop är tendensen att landa i en alltför lång kravlista för en tjänst.
– Man vill så mkt. Det landar lätt i en orealistisk mängd krav på en sökande. Bättre då att hitta någon som är bättre än du på vissa saker, säger Ulrica Ekeroth.
Fundera också på ert ordval i en jobbannons, för att få många olika sökande, tipsar hon.
– Vad är det att sälja? Jo, i grunden att lösa problem åt kunder. Söker du en säljare kan du egentligen kalla det för projektledning. Det kan vara ett sätt att komma runt bristen på kvinnliga sökande till säljtjänster.

Ytterligare rekryteringstips kommer från Henrik Ihre, rekryteringskonsult på Inhouse, en strategisk partner inom rekrytering, bemanning och organisationsutveckling. Företaget blev nominerade till Dagens Industris Gasell 2017, och finns i Stockholm, Göteborg och Hamburg.
– Kravprofilen för en tjänst behöver vara förankrad i företagsledningen. Tyvärr händer det ibland att profilen ändras i slutskedet när ledningen kommer in och det gör att kandidater som har varit med i en lång process får lämna och det skapar oreda och är inte så bra för företagets varumärke.
Med nittiotalisternas intåg på arbetsmarknaden får vi en generation som ser det som en rättighet att få ett utvecklande jobb.
– De värderar företag och jobberbjudanden på andra premisser än tidigare generationer, understryker Henrik Ihre.

Varningssignaler när du rekryterar

Finns det för övrigt några generella varningssignaler att ha koll på när du rekryterar, eller smarta genvägar för att slippa en dålig matchning?
– Jag brukar ge rådet att hitta egna referenser på en kandidat, att inte nöja dig med referenser som personen själv lämnar. Det är viktigt att ställa jobbiga frågor till referensgivaren och lyssna noga. Och så fort något känns lite märkligt – gräv, säger Henrik Ihre.
Att träffa kandidaterna utanför kontorsmiljö eller att ses under okonventionella former kan också ge en tydligare bild ibland, konstaterar Charles Sinclair.
– Det finns många kreativa exempel. Jag vet att Sats vd till exempel tränade med kandidater. Se bara till at ha respekt för talangers tid, att du kräver lagom mycket.
Klassikern att se hur jobbsökande behandlar människor överlag, exempelvis receptionisten, fungerar också.
– Richard Branson tog det där ett steg längre. Han klädde ut sig till taxichaufför när kandidater till en plats i Virgins styrelse skulle hämtas från flygplatsen. Hur personerna behandlade honom då blev direkt avgörande. Vissa talanger rök direkt.

I samarbete med vår partner SEB Make it.